• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Alta IF - 2003 vs 2005 + Neste år

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Alta har så lang i sesongen tatt like mange poeng som de tok totalt i hele 2003 sesongen, men sitter med følelsen av at det spillemessig var bedre i 2003 sesongen. Problemene var mye av det samme den gangen med ikke nok killerinnstinkt innenfor boksene, men den gangen hadde man følelsen av og bli bortdømt med straffespark i begge både for og imot. Dette har ikke vært tilfelle i år.

Alta er akkurat så tannløse foran målene som resultatene har gitt uttrykk for. Det er klart det var mye dårlige resultater i 2003 også med tap på hjemmebane mot bunnlagene, men spillet på hjemmebane med årets utgave har vært tragisk. Vi har 4 poeng hjemme: Seier mot Hødd, og et heldig poeng i åpningskampen mot Pors etter en fantastisk opphenting på overtid. Ellers har det blitt 9 tap.

Så min mening er at selv om Alta vil ta flere poeng enn de gjorde i 2003 (det bør dem klare) så var laget bedre spillende den gang. Laget i år har blitt for ungt og urutinert, hvor laget i 2003 var det motsatte. Det at Faya la opp etter opprykket var nok veldig uheldig i så måte.

Nivået i andre divisjon er også blitt hardere, så et nytt opprykk etter dette nedrykket er ikke automatisk. Håper faktisk også på at avdelingen kan bli satt opp med lag fra Østlandet isteden for Trøndelag som det var nevnt i annen tråd. For Alta vil det vel være billigere å reise 4-5 ganger dit enn å komme seg til Trøndelag. Det er jo gjort en gang før fra forbundets side, så håpet er jo at de kan gjøre det igjen. Det blir jo selvsagt noe annet for lagene på Østlandet som får større reisekostnader, men da det ble gjort sist gang var det bare 3 lag som kom i "vår" avdeling. Med flere lag vil det jo bli billigere for dem enn sist.

Alta
Tromsdalen/Mo
Skarp
Harstad
Lofoten/LK/Innstranden
Bossekop/Senja/TIL2?
Opprykkslag fra Nordland
+7 lag fra Østlandet (kan til og med bli 8 hvis Kolstad berger seg istedet for Lofoten/LK/Innstranden

Rattle

Erfarent medlem
Du skal bare slette Bossekop fra lista di å legge inn HFK. Bul e for nervøs i sesongavslutningen og klare ikke presset.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Er ikke så sikker på at jeg ønsker østlandslag som motstandere til neste år, du må huske på at nivået i de andre 2. divisjonsavdelingene er høyere enn den nordnorske. Sist gang vi måtte bryne oss på røkla fra sørøst vant Lørenskog avdelingen ganske klart, såvidt jeg husker.

Tony Adams

Erfarent medlem
Håvard Th skrev:
Alta har så lang i sesongen tatt like mange poeng som de tok totalt i hele 2003 sesongen, men sitter med følelsen av at det spillemessig var bedre i 2003 sesongen. Problemene var mye av det samme den gangen med ikke nok killerinnstinkt innenfor boksene, men den gangen hadde man følelsen av og bli bortdømt med straffespark i begge både for og imot. Dette har ikke vært tilfelle i år.

Alta er akkurat så tannløse foran målene som resultatene har gitt uttrykk for. Det er klart det var mye dårlige resultater i 2003 også med tap på hjemmebane mot bunnlagene, men spillet på hjemmebane med årets utgave har vært tragisk. Vi har 4 poeng hjemme: Seier mot Hødd, og et heldig poeng i åpningskampen mot Pors etter en fantastisk opphenting på overtid. Ellers har det blitt 9 tap.

Så min mening er at selv om Alta vil ta flere poeng enn de gjorde i 2003 (det bør dem klare) så var laget bedre spillende den gang. Laget i år har blitt for ungt og urutinert, hvor laget i 2003 var det motsatte. Det at Faya la opp etter opprykket var nok veldig uheldig i så måte.

Nivået i andre divisjon er også blitt hardere, så et nytt opprykk etter dette nedrykket er ikke automatisk. Håper faktisk også på at avdelingen kan bli satt opp med lag fra Østlandet isteden for Trøndelag som det var nevnt i annen tråd. For Alta vil det vel være billigere å reise 4-5 ganger dit enn å komme seg til Trøndelag. Det er jo gjort en gang før fra forbundets side, så håpet er jo at de kan gjøre det igjen. Det blir jo selvsagt noe annet for lagene på Østlandet som får større reisekostnader, men da det ble gjort sist gang var det bare 3 lag som kom i "vår" avdeling. Med flere lag vil det jo bli billigere for dem enn sist.

Alta
Tromsdalen/Mo
Skarp
Harstad
Lofoten/LK/Innstranden
Bossekop/Senja/TIL2?
Opprykkslag fra Nordland
+7 lag fra Østlandet (kan til og med bli 8 hvis Kolstad berger seg istedet for Lofoten/LK/Innstranden
Hei Håvard, jeg tror at årets 1 divisjon er mye bedre enn forrige gang Alta var med, toppen er mye sterkere og resten holder et høyere nivå enn da.
Når det gjelder om BUL eller HFK rykker opp, så har jeg sagt min mening tidligere om det, og jeg gjentar, tror ikke noen av disse to lagene rykker opp i år, de er for dårlige, og pr. dato har hvertfall ingen av dem noe der å gjøre.
HFK kan nok i løpet av ett par sesonger klare det, men da må de bli gode nok til å bli der, ikke slik som Alta holder på i sine to divisjoner. :2)

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Tony Adams skrev:
Hei Håvard, jeg tror at årets 1 divisjon er mye bedre enn forrige gang Alta var med, toppen er mye sterkere og resten holder et høyere nivå enn da.
Når det gjelder om BUL eller HFK rykker opp, så har jeg sagt min mening tidligere om det, og jeg gjentar, tror ikke noen av disse to lagene rykker opp i år, de er for dårlige, og pr. dato har hvertfall ingen av dem noe der å gjøre.
HFK kan nok i løpet av ett par sesonger klare det, men da må de bli gode nok til å bli der, ikke slik som Alta holder på i sine to divisjoner. :2)
Det kan du ha rett i, spesielt hvis Tromsø beholder plassen i Eliteserien og andrelaget deres vinner 3. divisjon i Troms. Uansett om det blir BUL eller HFK som vinner serien her oppe, så møter de kvist mot Tromsø 2 i kvaliken. Det føler jeg meg ganske sikker på.

Men dette ble endel "hvis" og "dersom"... Mye kan enda skje.

Aronnes78

Erfarent medlem
Nu vet æ ikke om æ e enig i at ting va bedre i 2003. Da ble det mange ENORME tap som denne gangen har blitt adskillig mindre, ergo mindre nivåforskjell.

Om nivået i 1. divisjon er bedre nå enn da? Tja, fotballen utvikler seg vel, men det skulle man tro at også skjer i Alta. Så jeg tror ikke nivået er nevneverdig bedre denne gangen. Forrige gang Alta var i 1. divisjon hadde mange klubber brukt MYE penger på spillere og flere hadde nok brukt over evne for en kortsiktig gevinst. Det gjorde at Alta som ikke hadde noe budsjett å snakke om ble sjanseløse.

Denne gangen virker ting langt mer edruelig i 1. divisjon, men til tross for det har vi ikke klart å følge..

Altså det jeg sier er:
1: Alta klarte seg ikke bedre i 2003 enn i år.
2: Nivået i divisjonen er ikke nevneverdig mye bedre denne sesongen enn i 2003.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Nivået er definitivt høyere i årets 1. divisjon enn det tilfellet var i 2003. Det sies sågar at hvis vi ser tilbake på slutten av 90-tallet så var nivået på Eliteserien det samme som vi ser i 1. divisjon i dag. Nå er selvsagt slike sammenligninger vanskelig å bevise, men utviklingen i norsk fotball har vært ganske klar de siste årene.

Aronnes78

Erfarent medlem
Ja, men poenget er at denne utviklingen også skal skje i Alta?

Altså burde de fysiske forutsetningene ligget bedre til rette denne gangen.

Det er en selvfølgelighet at fotballen utvikler seg, men at dette skal være en grunn til at Alta ikke lykkes i år kjøper jeg ikke.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Sorry for at æ ikke opplista HFK på lista. Poenget var mer om muligheten for å få en divisjon av Nord-Norge+Østlandet enn hvilke lag som ble å være i den divisjonen.

Også når det gjelder at de lagene på Østlandet er så mye bedre så får dem heller være det. Skal man opp i første så må man slå de lagene også ellers så bær det rett ned.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Lørenskog vant avdelinga den gang med 59 poeng, 6 poeng foran Skarp på andre. Det er ikke ekstremt avskrekkende. Tror også nivået er hevet betraktelig siden den gang, det være seg alle avdelinger.

Tabell 2001

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Kan plukke frem den her tråden igjen.

Lag i andre divisjon neste sesong:

Alta IF (ned fra adecco)
-------------------------------
Mo
Levanger
Strindheim
Steinkjær
Skarp
Byåsen
Ranheim
Harstad
RBK2
Kolstad
---------------
Steigen (slo Mjølner i kvalik)
KIL/Hemne (slo Nardo i kvalik)
HFK/TIL 2

Slik blir vel avdelinga også hvis det ikke blir endringer. Som sagt før så er det ikke meg i mot å bytte ut et trøndelag mot lag fra østlandet.

Topp