• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Din tidenes/favoritt Alta XI?

Aronnes78

Erfarent medlem
Mange spillere har kommet og gått opp igjennom årene. Utifra alle år du har fulgt klubben, hvem forsvarer en plass på tidenes Altalag? Lag gjerne en liste for damelaget også om du føler deg opplyst nok. Om du velger utifra de beste 11 du har sett eller andre grunner grunngi gjerne valgene.

Selv sliter jeg ganske med en slik oppgave. Har sett de fleste variantene av Alta IF siden midten av 80 tallet og husker mange spillere som har levnet et varig inntrykk.

Lars Holsbø f. eks spilte vel ikke lenge for Alta og på et tidspunkt da Alta ikke ruvet i divisjonssystemet. At mannen var beinhard og knusende i dueller var derimot åpenbart for et ungt barnesinn. Mannen ble et av mine tidlige lokale "fotballidol"

Må gå for en 4-4-2 formasjon her.

Keeper: Fredrik Tervaniemi - Keeperen var bar en sesong i Alta og gikk skadd mye av tiden, men på de få kampene han spilte syntes jeg han viste stor kvalitet og hadde alle de egenskapene man trenger.
Reserve: Cato Nilsen
Høyre back: Leif Anders Bongo - Den lille mannen var knalltøff! At han faktisk også har spilt midtstopper med bravur taler sitt til fordel for mannen!
Reserve: Vegard Sannes - Turbo
Venstre back: Jon Harjo - Fordi et lag uten Jon Harjo er fattige på kraftuttrykk
Reserve: Jan Egil Brekke - Si hva du vil, men for meg er Brekke en forsvarer.
Midtstopper: Tor Sara - En bauta i ordets rette forstand. På sitt beste direkte glimrende. Brukte å komme å jage oss på Aronnes når vi hadde sneket oss inn på gressbanen for å spille litt. Da gikk føttene raskt på oss, respekt!
reserve: Tore Reginiussen - Spilte for kort tid i Alta for en plass i startellveren, men hans videre karriere taler for seg.
Midtstopper: Thomas Braathen - Nok sesonger nå til å forsvare en plass i min XI
Reserve:Kjetil "Kølla" Kristensen
Høyre kant: Martin Norbye - Lynvingen Jr.; Har sine begrensninger, men for en ekstremkapasitet
reserve: Tom Erik Suhr - Lynvingen Snr; Se over
venstre kant: Jørn Hansen - Jørn var god!
reserve: Christian Gauseth - god med ball, men mest her fordi jeg ikke kom på noen andre i farta...
Sentral midtbane: Alf Harald "Faya" Johansen - Evighetsmaskin, fysisk vidunder og målgarantist. Full pakke!
reserve: Lars Holsbø - For kampene der vi trenger en knokkelmann.
Sentral midtbane: Ove Jørstad - Var kanskje aldri så fantastisk, men en stor karakter og type. Tekniker
reserve: Roger Hammari - På sitt beste langt større enn sin fysiske størrelse.
Spiss: Vegard Braathen - Spissen med det imponerende målregnskapet.
reserve: Sven Hugo Vian - Supermann kunne ha blitt god, utrolig god.
Spiss: Einar "Bacon" Bakken - Kroppsform ingen hindring, Bacon scorte mål på bestilling. Muligens mest med på laget pga kallenavnet.
reserve: Rune Berger

Boblere: Bjørn Holst Lien, Mikkhu Vilmunen, Aziz Idris, Øystein Esjeholm, Johnny Bellika, Magnus Andersen

Mange glemt i farta, regner med noen flere navn slår meg etterhvert. :p

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Synes også Fredrik Tervaniemi var en god keeper, som er en av mine favoritter, men 11 kamper (serie) er kanskje lite til å ha han i en startoppstilling? Var også bare 11 kamper totalt da han ikke spilte noen i cupen.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Kan jo prøve meg med å sette opp et lag, og holder alle fra nåværende lag utenfor.

Keeper
Cato Nilsen - 9 sesonger i Alta (1992-2004)- 154 kamper/1 mål (serie)
Den keeperen med flest kamper for Alta (siden 1990). Nærmest følger Emil Olsen (87 kamper), Vidar Nogva (62 kamper), Ivar Hapalathi (47 kamper).

Forsvar
Kjetil Kristensen - 15 sesonger (1987-2002) - 209 kamper/8 mål (serie, fra 1990)
Debuterte for Alta i 1987, og la opp etter 1999 sesongen. Gjørde comeback med 2 kamper i 2001, før 2002 sesongen ble hans siste. Startet på høyreback, men spilte mye stopper i den senere tid. Hadde også en sesong som midtbanespiller (1996).

Tor Even Stamnes - 11 sesonger (1991-2003)- 186 kamper/5 mål (serie)
Debuterte for Alta i 1991, og spilte sin siste sesong i Alta i 2003. Spilte totalt 11 sesonger i Alta IF, var ikke med i 1997 og 2002 (Strindheim).

Mads Tollefsen - 6 sesonger (2000-2005) - 100 kamper/8 mål (serie)
Kom til Alta i 2000 og var fast i 4 sesonger, mye skadet de to siste årene.

Jon Hilmar Harjo - 9 sesonger (1994-2002) - 172 kamper/26 mål (serie)
Var kanskje mer brukt på midtbanen, men i sine siste sesonger spilte han også mye på venstre back.

Midtbane
Magnus Andersen - 7 sesonger (2004-2010) - 176 kamper/33 mål (serie)
Må selvfølgelig ha med Magnus, aller best på høyre indreløper, så da får han den plassen.

Roger Hammari - 8 sesonger (1994-2002) - 176 kamper/64 mål (serie)
Lille Roger var alltid størst på midtbanen. Spilte ikke for Alta i 1996.

Alf Harald Johansen - 15 sesonger (1988-2004) - 278 kamper/101 mål (serie, fra 1990)
Startet som spiss og endte opp på midtbanen. Bøttet inn mål i sine første sesonger.
25 mål i 1988, 17 mål i 1989, disse målene ikke inkludert i statistikken over.

Angrep
Martin Norbye - 9 sesonger (2002-2010) - 239 kamper/47 mål (serie)
Kunne kanskje vært en bedre avslutter, men ypperlig som tilrettelegger for andre.

Øystein Esjeholm - 7 sesonger (1997-2005) - 149 kamper/95 mål (serie)
Toppscorer i Alta i flere sesonger, og i andredivisjon totalt i allefall en sesong.

Jørn Rikard Hansen Lilleng - 4 sesonger (2002-2005) - 85 kamper/38 mål (serie)
Mistet mye av sesongen 2003 med skade, men kom tilbake som Alta sin toppscorer året etter.

Benken/Stallen
Fredrik Tervaniemi (1 sesong - 11 kamper)
Tor Sara (11 sesonger (fra 81) - 96 kamper/8 mål (fra 90))
Øyvind Pedersen (3 sesonger - 71 kamper/2 mål)
Leif Anders 'Congas' Bongo - 88 kamper/0 mål
Thomas Andersen (8 sesonger - 140 kamper/36 mål)
Tore Reginiussen (3 sesonger - 52 kamper/3 mål)
Mads Reginiussen (4 sesonger - 82 kamper/15 mål)
Torkild Nilsen (4 sesonger - 79 kamper/21 mål)
Stian Ingilæ (5 sesonger - 116 kamper/16 mål)
Bjørn Holst Lien (11 sesonger (fra 87) - 131 kamper/14 mål (fra 90))
Ove Jørstad (6 sesonger (fra 87) - 63 kamper/16 mål (fra 90))
Tom Erik Suhr (10 sesonger (fra 87) - 84 kamper/23 mål (fra 90))
Dag Helmer Mathisen (2 sesonger - 32/8 mål)
Trond Fredrik Ludvigsen (1 sesong - 8 kamper/6 mål)
Vegard Sannes (6 sesonger - 89 kamper/19 mål)
Sven Hugo Vian (3 sesonger - 63 kamper/23 mål)
Rune Berger (7 sesonger - 65 kamper/62 mål)

Johansen

Asistifist
Medlem av ledelsen
Er ut av de litt yngre, så det blir ikke så mange gamle helter å se ;)

Mikko Vilmunen
Martin Overvik-Thomas Braathen-Tore Reginiussen-Jan Egil Brekke
Magnus Andersen-Christian Andreas Gauseth-Alf Harald Johansen
Martin Norbye-Rune Berger-Jørn Rikard Hansen

Reserver:
Cato Hansen
Mads Reginiussen
Mads Tollefsen
Stian Ingilæ
Johnny Bellika
Øystein Esjeholm
Thomas Andersen (som spiss helst :p )