• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Jarle Mjøen...

KO

Erfarent medlem
...mener Alta IF stiller med sterkere lag mot Tverrelvdalen enn mot de andre bunnlagene Nordlys og Båtsfjord.

http://www.altaposten.no/sport/article53681.ece

Sannheten er vel heller at begge de to nevnte lagene er bedre fotball-lag enn Mjøen er i stand til å stille på bena. Når spillerne på eget lag er slitne etter et kvarter virker det desperat å forsøke å skyve skylda over på andre. Kanskje burde en trener heller tatt tak i det åpenbare problemet med dårlig treningsgrunnlag hos egne spillere?

Jarle sier i artikkelen at Alta 2 stilte med 5-6 a-lagspillere. Sannheten er 3 a-lagspillere.
Disse var;

- Ole Mathis W. Hætta. (Har en håndfull minutter i 2.divisjon, ellers utelukkende 3.divisjonserfaring.)

- Erlend Olsen. (Har slitt med skade gjennom hele sesongen.)

- Thomas Andersen.

Eller mener kanskje Jarle at Christian Reginiussen og Martin Strøm skal telle som a-lagspillere mot Tverrelvdalen men ikke mot Båtsfjord? HM)

Jeg kan skjønne at Alta 2 har fått kritikk tidligere sesonger for å stille med ujevnt lag, men denne sesongen har Rekruttlaget stilt med et jevnt lag gjennom hele sesongen. I motsetning til Tverrelvdalen som vel har variert mest av samtlige lag i kvalitet.
Vil også påstå det er en viss forskjell å møte 7-8 tippeligaspillere i 2.divisjon framfor å møte spillere som Anders Uthaug og Ole Mathis Hætta i 3.divisjon selv om disse er a-lagspillere. Ingen av disse har erfaring fra høyere nivå enn 3.divisjon.

Etter mitt syn bommer Jarle på sin kritikk i dagens Altaposten.

Crocuta

Erfarent medlem
Vist det KO sier så har vel ikke Jarle så mye å rope Ulv for... men det er et fakta at 2 lag fort kan ødelegge for andre lag.................

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Mulig det. :)

Christian Reginiussen var ikke A-lagspiller tidligere i sesongen - men etter å ha bli hentet opp og spilt 8 minutter med 2 divisjonsfotball så er det jo klart at nivået er hevet betraktelig.

Det kunne vært artig å tatt en opptelling på hvor mange A-lag spillere med en viss mengde 2 divisjonsfotball som alle lagene har møtt i årets 3 divisjon - tror nok det vil vise at Jarle Mjøen bommer litt. I den sammenheng kunne vi si at disse spillerne kvalifiserer:

Emil Olsen (1035)
Vidar Nogva (855)

Erlend Olsen (711)
Øyvind Pedersen (1890)
Martin Overvik (900)
Thomas Braaten (1435)
Per Arne Østgård (1514)
Tor Mattis Kåven (630)

Magnus Andersen (1543)
Andreas Granerud (1404)
Stian Ingilæ (1349)
Jan Tommy Haugli (474)
Mads Reginiussen (849)

Martin Nordbye (1834)
Jan Egil Brekke (1867)

Kenneth Torvik Tønne (650)
Alan Jakirovic (329)
Thomas Andersen (886)
Rune Berger (360)

Spillere som:
Hans Nordbye (92)
Ole Mathis V. Hætta (107)
Anders Uthaug (11)
Ole Christian Stamnes (57)
Christian Reginiussen (8)

har alle spilt for A-laget og regnes vel også som A-lagspillere i så måte, men med lite spilletid så burde de telle på linje med andre tredjedivisjonspillere. Christian Reginiussen er i tillegg kun i det siste hentet opp til A-laget. Etter at Haugli fikk andredivisjonserfaring gikk vel også hans innhopp på andrelaget ned, før han så forsvant til BUL.

Men har ikke oversikt over lagoppstillingene til andrelaget så har ikke denne oversikten.

Johan

Erfarent medlem
Har bestandig vært bråk rundt det med 2. lag, og det kommer det alltid til å bli så lenge dette tillates. Det har som nevnt også Alta if opplevd i 2. div.

M

Mr.Ferguson

Gjest
Synes dette er patetisk. Alta IF stilte med kun tre a-lagspillere(om Jarle Mjøen kan telle vet ikke jeg). Det er sjelden Alta stiller med så få a-lagspillere så Mjøen burde heller være glad at han slapp å møte flere. Synes heller han bør se utfordringen i å møte gode spillere. En annen ting som bør taes tak i er de disiplinære problemene som er i klubben. To røde kort igjen igår. :klapp:

Jeg skjoenner godt frustrasjonen til Jarle. Det maa vaere irriterende aa se at spillere fra A-laget til Alta IF markerer seg saa godt som de gjoer i 3.divisjon. F.eks Thomas Andersen, kanskje ikke den beste spilleren i 2.divisjon, men saaledes en spiller som ikke mange klarer aa bryne seg paa i 3.div. Samtidig mener jeg at dette vil paa tid ha en positiv ringvirkning paa finnmark-fotballen. Det er alltid stas aa spille mot spillere som er bedre enn seg selv, og man gir vel alltids 110% naar man spiller mot de. Og hvor godt er det ikke aa slaa et lag som har en "droess" med a-lagsspillere i troppen?.

Naa vet jeg ikke bakgrunnsinfoen til denne saken, men det har jo alltid vaert vanskelig aa stille det beste laget naar man maa reise et stykke. Tilfeldige "sykdommer" kommer alltid naar det er snakk om en reise paa endel mil. Og dette gjelder vel de fleste lag i 3.div om man er Alta 2, Kautokeino eller et annet lag i divisjonen.

Bare stiller et lite spoersmaal i denne lenken naar dette temaet foerst er oppe.. Er 2.laget med paa aa heve nivaaet paa 3.divisjon i Finnmark kanskje?

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Stort sett alle lag har vel møtt på enten Tønne, Jakirovic eller Andersen. Og all den tid andrelaget ender på 2-5 plass i divsjoenen vil æ tro at dem ikke akkurat senker nivået. Alle lagene har vel møtt et sterkere Altalag på Aronnes, og der har også Alta vunnet alle kampene foruten kampen mot Kirkenes som endte med 0-1 tap. Har ikke sett noen bortekamper foruten den mot BUL, så vet ikke om Alta har stillt sterkere mot lokale lag enn på lange borteturer, men når Mjøen ikke klarer å telle en gang i sin kritikk så blir jo kritikken litt søkt. TIL fikk bryne seg på 3 A-lag spillere (Hætta, Olsen, Andersen) hvorpå bare 2 av de har noe andredivisjons erfaring å snakke om.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Var å så i arkivet her og TIL møtte ikke akkurat overmakta på Aronnes heller (tap 4-0):

1 Said Nordnes
--
2 Stig Gøran Furu
17 Ole Mathis W Hætta
18 Anders Uthaug
14 Ørjan Søraa
--
6 Svein Ove Thomassen
9 Mats Jørgen Masvik
7 Jan Tommy Haugli
--
15 Christian Reginiussen
21 Thomas Andersen
5 Ole Christian Stamnes

10 Thomas Jørgensen (21) etter 23 min
16 Mads Reginiussen (14) etter 45 min
19 Fredrik Arnesen (15) etter 64 min
20 Daniel Thomassen (5) etter 82 min
15 Christian Reginiussen (10) etter 89 min

Thomas Andersen gikk ut med skade etter ca 20 minutter.
Så Uthaug, Hætta, Haugli, Andersen, Stamnes fra A-stallen startet kampen, hvorpå bare Andersen på dette tidspunktet kan sies å ha hatt noe som helst andredivisjons erfaring å snakke om i det hele tatt på tidspunktet kampen ble spilt. Og han gikk ut med skade etter 20 min!

L

Lipbalm

Gjest
syns d e helt latteli å komme me sånne kommentara! alta har i år avtale me b-lage om at kun 5 av a-lagsspilleran kan spille hver kamp. når alta møtte Ham kam 2 va d 10 fra a-lage som spilte. å d e mye høyere nivå fra eliteserien til 2 enn 2 til 3 divisjon. d hætta mente va at d burde være satt grense på kor mange a-lags spillera såm kan benyttes pr kamp..

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Ja la merke til at i alle kampene som æ gikk igjennom så var maks antall spillere fra a-stallen 5 stykker. Det være seg om de hadde 2.div erfaring eller ikke. Da er det jo merkelig at Mjøen kan påstå at de har møtt Alta med 5-6 a-spillere i begge kampene. :)

KO

Erfarent medlem
Jarle slipper ut sin frustrasjon også i FD i dag. Jeg må bare si at hans uttalelser grenser til patetisk.

Mjøen omtaler Altas juniorer som søppelspillere ved å si at Alta 2 har stilt et "søppellag" mot Tverrelvdalens konkurrenter. Han sier altså at et Rekruttlag uten a-lagspillere er et søppellag. Vel, juniorlaget slo hans Tverrelvdalen 4-0 før sesongen. Kanskje han burde revurdere sine uttalelser?

Håvard har i sitt siste innlegg bekreftet at Tverrelvdalen ikke har møtt flere a-lagspillere enn andre. Jeg finner det ganske utrolig at Jarle ikke har tatt seg bryet med å sjekke fakta før han spyr ut sin eder og galle. Hva han vil oppnå med dette kan man bare spekulere i, men det er ikke tvil om at det er mange som tror på Mjøens oppgulp uten å vite fakta. Det er trist at dette kommer opp på denne måten fordi jeg vet at Rekruttlaget- og a-lagets trenerteam har gjort en god jobb. De har vært nøye med å stille et jevnest mulig lag i 3.divisjon gjennom hele sesongen. Synes Tor Even svarte greit på beskyldningene i papirutgaven av FD.

urettferdig

Må si meg enig i at jarle klager alt for mye. Men når det er sagt er det uten tvil av stor betydning for de lokale lagene med altas rekruttlag benyttelse av a-lags spillere. De møter sterkere motstand, og det må selv de mest ihuga altaif-ere se. Dette kan påvirke både topp og bunn. Så lenge reglene er slik de er vil det likevel fortasatt være sånn. Hadde alta to stilt like godt lag "borte" som i lokalområdet hadde de garantert vunnet serien. Og hadde ham kam 2 stilt samme lag hjemme mot Nybergsund som mot alta, ville de hatt tre poeng midre....

M

Mr.Ferguson

Gjest
Synes Mjøen ofte skylder på dommere og andre når laget taper. Bør heller konsentrere seg om å utvikle sine egne spillere. Ifølge tabellen ser det ut som han har nok å ta tak i. Angrepet mot Alta If er helt unødvendig. Tor Even og co gjør en kjempejobb med laget og bør heller få honnør enn kritikk. :slaa:

KO

Erfarent medlem
Gjelder det bare Alta 2 at de eventuellt stiller noe svakere på lange bortereiser?

Stiller BUL, Tverrelvdalen, Kautokeino og Rafsbotn samme lag på hjemmebane som i en dobbel bortekamp mot Båtsfjord og Kirkenes?
Går man alle lag etter i sømmene vil man få samme resultat; Dobbelkamp og overnattingsturer til Øst-Finnmark stiller ingen lag herfra regionen fullt lag. Er det da riktig at Alta 2 framstilles som synderne når realiteten er at dette gjelder alle lag?

Kautokeino stiller totalt forskjellige lag avhengig av reinflyttingen. Tverrelvdalens mest sentrale spillere reiser til syden midt i sesongen og mister flere kamper. Det finnes utallige slike eksempler i denne divisjonen. Lagene stiller med kvalitetsmessig svært forskjellige lag i løpet av en lang sesong. Jeg tør påstå at kun Porsanger har stilt med tilnærmet like jevnt lag som Alta 2 sett sesongen under et.

Men det er alltid lettest å få gehør for å skylde på et andrelag om man først skal skylde på andre. I dette tilfellet føler jeg meg helt trygg på at Alta IF har gjort sitt beste for å stille et jevnest mulig lag i 3.divisjon.

M

Mr.Ferguson

Gjest
Tror det såkalte "søppelaget" Alta 2 bestående av kun juniorspillere hadde slått Tverrelvdalen

Topp