• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Ny stadion

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Leser i dagens Altaposten at nytt anlegg bare er diskutert etc lagt til Aronnes, og det vil ikke BUL være med på, så det kan se ut som om at etter vedtaket i kommunen at Alta IF får støtte (15%) til dette anlegget, og inntil 5 mill hvis det blir hovedarena for fotball i Alta - men det vil som sagt ikke BUL være med på så lenge det blir lagt til Aronnes.

Kommunen tenkte vel slik at Aronnes er en fin plassering når man tar høyde for alle lag i Alta, men kan jo forstå at BUL som den eneste klubben i øyeblikket med noenlunde tilsvarende krav (hvis de rykker opp) som Alta IF ikke vil at arenaen skal legges til et av lagenes nåværende hjemmebane. I øyeblikket spiller dog BUL i tredje divisjon med både RIL og TIL, men kan vel sies å være mye nærmere et opprykk som de andre lagene neppe vil klare med det aller første, hvis noensinne.

Rattle

Erfarent medlem
Synes det er positivt at kommunen engasjerer seg i ny stadion, men er svært kritisk til at BUL ikke er med i denne diskusjonen. Det er en selvfølge at BUL aldri vil kunne ha Aronnes som sin hjemmebane. Alle baner som ligger på Aronnes vil bli kun en Alta IF bane hvor de andre lagene kan slippe til på nåde. Bygges ikke banen på nøytral grunn så kan kommunen bare basere seg på at de er villig til å støtte alle lagene med 15% på nye arenaer. Hvis de nå bare skal favorisere Alta IF undergraver de fotballmiljøet i Alta noe som vil gi mye dårligere rekruttering til fotballen. Det er nesten viktigere å støtte breddefotballen for å rekruttere spillere til toppfotballen. Uten rekruttering er også Alta IF nede i 3. divisjon snart.

Min oppfattning er iallefall stadion på nøytral grunn eller 15% støtte til alle lag på egne arenaer...

KO

Erfarent medlem
Slik jeg har forstått saken stemmer ikke den gjengivelsen dere gir her. BUL planlegger eget anlegg på breverudmyra og var lunken til å bli engasjert i et felles stadion, forståelig nok. RIL og TIL har tilhørighet i sine hjembygder og vil forståelig nok ha sine hjemmebaner der. Alta IF blir da alene om et stadion og vil da selvfølgelig ha den på Aronnes.

Rattle

Erfarent medlem
Ko: For såvidt greit, men det forutsetter dog at Alta kommune følger opp til BUL med 15 % støtte. Noe jeg faktisk tviler på når det gjelder dagens rådende politikere, men det er jo lov å krysse fingrene...

Kan selvfølgelig utbrodere hvordan vedtak fattes på tvers av alle anbefalinger osv,, men dette er tross at et fotballforum :)

KO

Erfarent medlem
BUL for nok støtte de også, ikke vær redd for det. Historien forteller vel ingenting om at Alta IF har fått støtte og ikke BUL, om noe så er det vel heller motsatt. Kommunen kjøpte BUL-hallen for masse penger da klubben ikke klarte å drive den lenger, mens de vedtok at Alta IFs løype i Komsa skulle mottas gratis (noe AIF selvsagt ikke gikk med på).

Anlegg av denne størrelsen kan ikke bygges her oppe uten kommunal støtte så lenge ingen rike onkler vifter med sjekkheftet. Vi må ikke snu det til at idrettsklubber snylter på kommunen. Her kunne jeg gått inn på hvor viktig idrettsklubbene er for lokalsamfunnet, men velger å bare presisere at kommunens midler til slike anlegg ikke er almisser.

Per

Superfinn
KO skrev:
BUL for nok støtte de også, ikke vær redd for det. Historien forteller vel ingenting om at Alta IF har fått støtte og ikke BUL, om noe så er det vel heller motsatt. Kommunen kjøpte BUL-hallen for masse penger da klubben ikke klarte å drive den lenger, mens de vedtok at Alta IFs løype i Komsa skulle mottas gratis (noe AIF selvsagt ikke gikk med på).

Anlegg av denne størrelsen kan ikke bygges her oppe uten kommunal støtte så lenge ingen rike onkler vifter med sjekkheftet. Vi må ikke snu det til at idrettsklubber snylter på kommunen. Her kunne jeg gått inn på hvor viktig idrettsklubbene er for lokalsamfunnet, men velger å bare presisere at kommunens midler til slike anlegg ikke er almisser.
BUL gjor tidens handel med kommunen. Dem slepp alle utgifta med hallen, men har akkurat samme treningstider. Bortsett (kanskje) fra uatraktive fredagstimer. Som de nok "gav" fra seg frivillig. Forøvrig så mener jeg at støtte ut over de påkrevde 15% er uforsvarlig for kommunen ut fra dagens økonomiske situasjon.

KO

Erfarent medlem
Jeg vet ikke om tallet på 15% er riktig, men kommunen støtter nok ikke Alta IF med mer enn det de har økonomi til. Vi får håpe næringslivet spytter inn noen kroner, de tjener tross alt godt på f.eks tilreisende supportere, Altaturneringen o.l.

rex

Velkjent medlem
Glem kommunal håndsrekning

Med badelandsplaner og Nordlyskatedral, kan fotballen i Alta-området på de neste par ti-år skyte ei pil etter kommunale håndsrekninger (les: penger). Det er ikke tvil om at det kommer til å koste skjorta (og buksa, sko, jakke, lue, votter, truse, sokker, slips osv)

Tony Adams

Erfarent medlem
rex skrev:
Med badelandsplaner og Nordlyskatedral, kan fotballen i Alta-området på de neste par ti-år skyte ei pil etter kommunale håndsrekninger (les: penger). Det er ikke tvil om at det kommer til å koste skjorta (og buksa, sko, jakke, lue, votter, truse, sokker, slips osv)

En som tydeligvis skjønner litt av annet ann bare fotball i bygda.
Du har så rett så rett, det blir ikke penger en gang til maling i det nye bedehuset på Arrones.
Men hva gjør vel det bare man får seg et badeland som går dunken etter 5 år. TN)

KO

Erfarent medlem
Nå er det ikke kommunen som betaler maling av bedehus, men det er vel for mye forlangt at en tidligere kommunepolitiker fra Hammerfest skulle vite det.

Nå er det slik at ingen av de nevnte prosjektene blir helfinansiert av kommunen.

N

niveus

Gjest
Og de stadig tilflyttende Hammerfestingene kommer til å holde liv i badelandet;) Er vel ikke lenge før Hammerfestingene må til Alta for å få kjøpt bensin heller

sjeik

Velkjent medlem
Så vidt meg bekjent blir all bensin pr. i dag levert tankanlegget i Hammerfest med båt, og distribuert til Alta...............

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Tony Adams skrev:
Du har så rett så rett, det blir ikke penger en gang til maling i det nye bedehuset på Arrones.
Men hva gjør vel det bare man får seg et badeland som går dunken etter 5 år. TN)
Nei nei Goggen, har misunnelsen virkelig tatt overhånd ute i havgapet? Når det gjelder Badeland er det noe hele regionen vil nyte godt av, og et resultat av at oppussingen på det gamle bassenget blei svinedyr. Da var det likegodt å gjøre jobben skikkelig, ergo lage et lite badeland som bl.a. vil være med på å holde folk fra å dra til Finland for å plaske litt. Du som har familie her inne burde jo applaudere slikt.

rex

Velkjent medlem
Mon tro det ja.

Jeg er ikke så sikker på at badeland er det lureste man kan trø til med. Det er sinnsykt dyrt å bygge, og enda dyrere å drifte. Med konkurransen fra utlandet, med kombinert skianlegg/badeland/billig sprit og øl, tror jeg ikke dette blir noen særlig "hit". Blir nok dyrkjøpt erfaring for kommunen - det er vel egentlig bare å se litt lengre sør (troms). Ingen der som har annet enn økonomisk nedtur etter bygging av vannparker.

GRB

Erfarent medlem
Tony Adams skrev:

Trur du virkelig at når vi bygge et badeland at vi ikke får det til å gå?? Du må jo være helt borte vekk! Det e ikke vanlig å starte et prosjekt uten å vurdere kordan det vil gå.... :sint:

Tony Adams

Erfarent medlem
GRB skrev:
Trur du virkelig at når vi bygge et badeland at vi ikke får det til å gå?? Du må jo være helt borte vekk! Det e ikke vanlig å starte et prosjekt uten å vurdere kordan det vil gå.... :sint:
Tydelig at du ikke er mye oppegående, sjekk med de badelandene i landet der hvor innbyggertallet er mye høyere enn i Alta, det går i dundrende underskudd nesten overalt.
OG til RS, dette handler selvsagt ikke om misunnelse, og det kommer du med bare fordi at det er jeg som skriver dette, men i realiteten handler det om å bruke penger på de rette plassene. Når man leser om de vanskelige forholdene som ellers råder i bygda de, så burde dette populistiske prosjektet ikke vært realisert, men så langt ser dere ikke.
Så langstrakt og øde som Finnmark er, hvordan kan du tro at Finnmarks befolkning vil dra til dere for å bade for ex antall kr.
Ja, i starten vil nok dette være populært, men mest for nysjerrighetens skyld, men sann mine ord, dette kommer til å bli en verkebyll for Alta kommune.
Jeg håper vi kan huske denne debatten om f.eks 5 år, klipp den gjerne ut, så får vi se hvem som fikk rett, beklager det gutter.

Per

Superfinn
Tony Adams skrev:
Tydelig at du ikke er mye oppegående, sjekk med de badelandene i landet der hvor innbyggertallet er mye høyere enn i Alta, det går i dundrende underskudd nesten overalt.
OG til RS, dette handler selvsagt ikke om misunnelse, og det kommer du med bare fordi at det er jeg som skriver dette, men i realiteten handler det om å bruke penger på de rette plassene. Når man leser om de vanskelige forholdene som ellers råder i bygda de, så burde dette populistiske prosjektet ikke vært realisert, men så langt ser dere ikke.
Så langstrakt og øde som Finnmark er, hvordan kan du tro at Finnmarks befolkning vil dra til dere for å bade for ex antall kr.
Ja, i starten vil nok dette være populært, men mest for nysjerrighetens skyld, men sann mine ord, dette kommer til å bli en verkebyll for Alta kommune.
Jeg håper vi kan huske denne debatten om f.eks 5 år, klipp den gjerne ut, så får vi se hvem som fikk rett, beklager det gutter.
Alle vet at badelande kommer til å gå i underskudd. Gamle bassenget gjor det også. Brukfrekvensen kommer til å gå opp d e sikkert, men så e også svømmeopplæring en oppgave kommunen e pålagt, så koffer ikke gjøre d ordentlig?

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Forstår godt din skepsis, men likevel må du se på den enorme støtten Badeland har fått blant befolkningen i Alta. Dette samt at det faktisk er et kjempestort behov for noe slikt når man ser på antallet aktive brukere som kommer til å benytte seg av tilbudet.

Rattle

Erfarent medlem
Tony Adams skrev:
Skal svare saklig og ikke slenge dritt over fjellet sånn at du får litt faktainfo Goggen.

Det unike med Badeland i Alta er at vi faktisk har gjort en del forarbeid. Det er primært sett 2 årsaker til at Badeland rundt om i landet går med dundrende underskudd. (Det er faksisk noen som tjener penger). Grunn 1 er for dyre byggekostnader. Grunn 2 er for lave besøkstall som resulterer i for små inntekter.

Byggekostnaden er satt budsjettert til 72 millioner kroner. Prosjkteringen og tegningen er utformet av "Selmer" som har priset dete som en totalentreprise. Ved å gjøre dette til en totalentreprise hvor prosjektering og budsjettering er gjort av samme firma er risikoen for budsjettsprekk minimal. Om den da evt. vil oppstå ligger risikoen og ansvaret da også på "Selmer" som har ryggrad og økonomi til å tåle en eventuell smell.

Lave besøkstall vil medføre lave inntekter. I beregningen av besøkstall ligger det et worst case scenario med en besøksprosent som er lavere enn gjennomsnittet til badeland. Besøkstallet er basert på en besøksprosent i forhold til innbyggertall. og selv med worst case scenario ville ikke badelandet tape penger. Kommunen er nødt til å leie inn badelandet til skolesvømming noe som vil gi inntekter. Næringslivet har forpliktet seg til årlig driftsstøtte til badelandet uten å få særfordeler med det. Ergo sikker framtidige inntekter..

På toppen av det hele vil dette badelandet inneholde et 25 meters svømmebasseng som kan brukes til konkurransesvømming. Dette vil løse ut tippemidler og redusere lånebehovet til badeland.

Konklusjon: Badelandet vil med liten sansynlighet gå med dundrende underskudd. Badelandet vil ikke belaste kommuneøkonomien med mer enn hva rehabiliteringen av svømmebassenget gjør. Trolig vil det ikke koste så mye engang.

Når det står ferdig er du velkommen goggen til å besøke Finnmarks første badeland. Du har jo innebyggde bilringer så baderinger er vel ikke nødvendig TO)

Tony Adams

Erfarent medlem
Når det står ferdig er du velkommen goggen til å besøke Finnmarks første badeland. Du har jo innebyggde bilringer så baderinger er vel ikke nødvendig TO)[/QUOTE]

Nei skittslenging er det jo ikke, men men...
Jeg kan jo selvsgagt ikke komme med noe slikt tilbake da jeg ikke kjenner deg, for meg kan du jo ligne på Vidar Theisen.
Ellers takk for flott opplysning direkte fra APs gruppemøte.

Vi får no se om det blir budsjettsprekk som det alltid blir i slike prosjekt, hva med operahuset som har sprukket med over 3 mrd allerede, har ikke de sikret seg slik som Alta kommune ? Merkelig da det er regjeringen som har tegnet denne kontrakten. Her kommunen deres ikke hatt bad for skoleelevene deres til nå, det er jo ikke bra når man har råd til alt annet med 1 mrd i underskudd.

Ellers får dere ha ei rusfri helg i bygda, måtte ingen spillere bli banket opp :eek:ps:

Rattle

Erfarent medlem
hehe. Avslutningen ble litt på kanten ja og det var unødvendig.....

Dette var ikke hentet fra saksframlegget i AP´s gruppemøte. Heller tvert imot. Derimot var det hentet fra badelandsgruppens rapport og entreprisetilbudet fra Selmer......

Problemet med operahuset (og kulturhuset i Hammerfest) er at de lar arkitektene regjere vilt. Arkitekter har ikke peiling på økonomi og det er slike ting som skaper budsjettoverskridelser. Min oppfatning av kulturhuset er at de er jo dumme so først prissetter økonomien i kulturhuset for deretter å gu noen arkitekter fritt spillerom. Er jo dømt til å bli budsjettsprekk av slikt.....

Appropos 1. mrd i underskudd så er det forskjell på lån og underskudd. Uten at jeg kjenner til din personlige økonomi så tviler jeg jo på at du har million i underskudd selv om du kanskje har milliongjeld. Men det er som sagt uten å kjenne til din økonomiske situasjon.

Approspos skittslenging så er jeg nok ganske lik Vidar Theisen bortsett fra at jeg ikke har peiling på meterologi. + kanskje noen andre forskjeller da....

Til slutt vil jeg si at jeg er spent på badelandet og hva det vil bety for byen vår. Det blir uansett positivt for oss og barna våre får kanskje lære å svømme etterhvert.

Per

Superfinn
Tony Adams skrev:
Nei skittslenging er det jo ikke, men men...
Jeg kan jo selvsgagt ikke komme med noe slikt tilbake da jeg ikke kjenner deg, for meg kan du jo ligne på Vidar Theisen.
Ellers takk for flott opplysning direkte fra APs gruppemøte.

Vi får no se om det blir budsjettsprekk som det alltid blir i slike prosjekt, hva med operahuset som har sprukket med over 3 mrd allerede, har ikke de sikret seg slik som Alta kommune ? Merkelig da det er regjeringen som har tegnet denne kontrakten. Her kommunen deres ikke hatt bad for skoleelevene deres til nå, det er jo ikke bra når man har råd til alt annet med 1 mrd i underskudd.

Ellers får dere ha ei rusfri helg i bygda, måtte ingen spillere bli banket opp :eek:ps:
Godt at ingrid espelid ikke bor i hammerfest. D e jo ikke formfett å oppdrive i butikkan etter at småripsen har gjort seg klar til helga.

Topp