• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Ny stadion

sjeik

Velkjent medlem
Tror egentlig goggen kommer til å trives godt i badelandet.
Kan dere ikke se han for dere der han ligger å dupper i baren med en champagnebrus i hånden med sugerør? Ja, og en tettsittende speedo da.

GRB

Erfarent medlem
motit skrev:
Tror egentlig goggen kommer til å trives godt i badelandet.
Kan dere ikke se han for dere der han ligger å dupper i baren med en champagnebrus i hånden med sugerør? Ja, og en tettsittende speedo da.

Trur nok det beste ville vært at han holdt seg hjemme med pæreformen sin... Ikke nå vits å skremme folk bort HM)

Rattle

Erfarent medlem
Må bare trekke fram igjen denne tråden. Er det ikke flere enn meg som reagerer på lagets surmuling vedr. ny stadion og beskyldninger om at BUL gjør alt for å sabotere dette? Min oppfatning av saken er at BUL reagerte på at Alta Kommune vurderer å satse på ny stadion på Aronnes som "Felles Hovedarena" og ikke bare som en stadion for Alta IF. Jeg har sagt det før og har ful forståelse for at BUL ikke ønsker sin hovedarena på Aronnes.

Hvorvidt Alta Kommune har midler til å bruke 5 mill i tilleggsstøtte til en ny stadion kan jeg ikke uttale meg om, men å sutre over at man "Bare" får 15% støtte til en ny stadion finner jeg smålig. Hvis Karl Ivar og styret har gjort en så dårlig jobb i planleggingen av arena at første skjær i sjøen velter hele planen så er nok ikke en ny stadion vel gjennomtenkt.

Misforstå meg rett, men jeg ønsker faktisk at det bygges en ny stadion i Alta som Alta IF kan bruke i 2007 når vi igjen er i 1. divisjon, men det må ikke være slik at det går på bekostning av hele lagets økonomi eller andre prioriterte oppgaver i kommunen. Slutt surmulingen og gjør litt ærlig arbeid så ser vi endelig Alta IF i 1. divisjon på ny stadion i 2007.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Rattle skrev:
Misforstå meg rett, men jeg ønsker faktisk at det bygges en ny stadion i Alta som Alta IF kan bruke i 3007 når vi igjen er i 1. divisjon, ...
Du har med andre ord ikke særlig tro på en snarlig retur i norsk toppfotball? ;)

Æ blir overrasket over å se hvor mye drittkasting det går an å slenge til hverandre over fjellet. Man mister helt fokus på det som opprinnelig ble diskutert når man leser om bilringer, rus, Evy Ann osv.
Personlig glede æ mæ litt til badelandet å håper det kommer opp snart, aller helst i går.
Når det gjelder ny stadioen skjønner æ at BUL ikke er særlig glad ved tanken på at banen på Aronnes skulle bli kalt en ny hovedarena/bane eller ka det va. Blir vel det samme for BUL som det ville blitt for AIF hvis BUL banen skulle utbedres til å bli den nye hovedarenaen...... HM)

Jens

Aktivt medlem
Bygge ny arbeidsplass til 20 spillere for 30-40 mill som skal brukes 15 ganger i året med fra 150-1000 tilskuere ? Kanskje aetat vil bidra ? ..eller ble det ikke noe tilovers i tiltaket " Alta vil vekst" ?

Per

Superfinn
kill buljo skrev:
Det va vel badelandet som skulle gi arbeidsplasser, ikke fotballstadion!!!
Karl Ivar snakka i dagens/gårdagens Fd om at en ny stadion vil skape arbeidsplassa. Så han har helt rett.

15% støtte e nu egentlig ganske bra.

Jens skrev:
Bygge ny arbeidsplass til 20 spillere for 30-40 mill som skal brukes 15 ganger i året med fra 150-1000 tilskuere ? Kanskje aetat vil bidra ? ..eller ble det ikke noe tilovers i tiltaket " Alta vil vekst" ?
Det nye stadionet ville blitt brukt av hundrevis av unger hver uke. Det er vanskelig å få treningstider for aldersbestemte lag, og ville avhjulpet den situasjonen betraktelig. Synes egentlig at kommunen kunne bygd stadionet, som svært mange andre kommuner har gjort til sine fotballklubber. Faktum er at kommunen har sluppet svært billig unna når det gjelder anlegg i Alta. Her har idrettslagene måtte tatt kostnadene, med kommunen som passiv deltaker. Her ønsket Alta IF og bygge et stadion selv, men får ikke den nødvendige hjelpen for å sikre finansieringen. DÅRLIG!! Politikerne har stort sett bare kommet ut av skapet når de skal sole seg i glansen av gode prestasjoner. Ser i FD at BUL ikke i det hele tatt har bruk for et stadion. Synes det er trist at de bruker så mye krefter på å ødelegge for Alta IF.
Mener også at det er viktig å satse på toppfotball. Det å vise de unge at det går an å få det til i Finnmark, er viktig for selvfølelsen deres. Det skaper en veldig positiv stemning blant innbyggerne, og gjør hverdagen triveligere!
Men da må rammebetingelsene være der......

Per

Superfinn
En stadion e vel strengt tatt for å tilfredsstille krav til toppfotball. Kan ikke se hvordan denne vil frigi så veldig mange timer for bredde.

Rattle

Erfarent medlem
Lucky Luke skrev:
Ser i FD at BUL ikke i det hele tatt har bruk for et stadion. Synes det er trist at de bruker så mye krefter på å ødelegge for Alta IF.
Hvis du hadde orket å lese saksinnlegget så har bare BUL sagt at de ikke er enig i at en stadion på Aronnes skal bli en ny "Hovedarena" Dette betyr at BUL ikke har lyst til å spille hjemmekampene sine på Aronnes noe jeg synes er svært forståelig. Det er heller ikke BUL som har sagt nei, men kommunestyret i Alta som sa NEI til 5 millioner ekstra i støtte. Likevel vli kommunen gå inn med 15% støtte til anlegget noe som tilsvarer ca 4.500.000,- Det synes jeg er betydelig støtte til ny arena for Alta IF. I tillegg vil stadion få tippemidler på ca 8.000.000 noe som gjør at det offentlige gir betydelig støtte til ny arena..

Alternativt kan jo alle Altas arbeidsføre innbyggere betale 3000 kr hver i inntektsskatt til kommunen som igjen kan bygge ny hovedarena til Alta IF. Husk på at til slutt er det faktisk du og jeg som betaler regningen for alle krumspring Alta kommune gjør. Jeg foretrekker faktisk at mine barn kan få bøker når de går på skolen og at jeg får hjelp på legevakten når jeg oppsøker den framfor at de bruker alle sine penger på å bygge fotballstadion. Det er en oppgave hvert enkelt lag må klare selv noe de fleste gjør med hjelp fra kommunen, tippemidler og næringslivet.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Skivebom, Rattle. Når BUL har gjort det de nå har gjort, så forsurer det hele samarbeidet mellom klubbene. Å skape splid innad i Alta taper alle sammen på, og enkelte i BUL-ledelsen har dessverre skylapper som er uforholdsmessig lange. Dette vil Alta IF huske neste gang det skal tautrekkes om midler. BUL kunne tredd støttende til, fått i havn en 1.divisjonsgodkjent arena på Aronnes til felles beste, så fikk "Hovedarena"-debatten gå i etterkant. Det var nemlig ikke hovedarena-spørsmålet som skulle avgjøres nå, det var midler til en høyst nødvendig ny stadion som skulle på plass.

Rattle

Erfarent medlem
BUL har gjort akkurat det de var nødt til å gjøre. Alta Kommune flagget i sommer at de ønsket ny felles hovedarena i Alta og det var debatt om Sentrum, Altagårdsletta og Aronnes. Når saken ble fremmet for hovedstyret var det kun snakk om en nu "Hovedarena" på Aronnes. Hvis ikke BUL hadde sagt ifra sin mening om dette hadde både BUL og Alta IF felles hovedarena på Aronnes, noe BUL hadde vært svært missfornøyd med. I saksframlegget til kommunestyret står det følgened instilling fra rådmannen:

"Sett i sammenheng med andre store prosjekt som av Kommunestyret er prioritert foran et nytt stadionanlegg (bl.a. badeland og Saga skole) kan ikke rådmannen anbefale oppstart av et nytt stort prosjekt i 40 mill. klassen på nåværende tidspunkt."

Å påstå at BUL har torpedert dette blir helt hinsides. Hvordan RS kan påstå at dette er skivebom skjønner jeg ikke. Trodde du hadde observert den politiske verden lenge nok i ditt voksne liv til å skjønne at står det Hovedarena i et vedtak så blir det hovedarena. Ville faktisk vært så kritisk som at Alta Kommune senede ville kunne vedta at de ikke ville støtte BUL med 15% til en ny hovedarena for BUL da det allerede ligger en hovedarena på Aronnes.

Vedtaket i kommunestyret sier dessuten følgende:
Kommunestyret kan på nåværende tidspunkt ikke gi noen lovnader om direkte bidrag utover det ordinære 15% tilskuddet. 15 % tilskuddet innarbeides i investeringsbudsjettet for 2007-2008 og holdes utenom de ordinære 15 % tilskuddene som videreføres som i dag.

Det at de ikke kan gi noen lovnader på dette betyr ikke at de har sagt endelig NEI til å støtte ny arena ytterligere.

Til slutt er det faktisk ikke BUL som er avhening av Alta IF, men Alta IF som er avhengig av BUL. Rekrutteringen til Alta IF kommer primært fra nærliggende idrettslag i lavere divisjoner og ønsker ikke Alta IF å samarbeide med BUL så er det i størst frad Alta IF sitt tap,

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Ser ikke at ditt innlegg sparker bein under det jeg allerede har skrevet, så jeg henviser bare til mitt forrige innlegg.

PS: Det er ikke slik at noen er avhengig av andre - alle jobber egentlig for det samme, og derfor blir det bare dumt når "staurene spriker på samme skulder" hvis du forstår. Du kan grave deg ned i materien så mye du vil, og presentere tall i hytt og gevær, men det gjør bare til at man mister blikket på det store bildet i denne saken. Og det er det mange som overser, deriblant du Rattle.

Rattle

Erfarent medlem
Siden du ønsker konkret svar på det du allerede har skrevet skal du få det.

Hovedarenadebatten er nødt til å komme først. Det blir helt feil å bygge hovedarena først for deretter å se om lagene er enige i at dette er en hovedarena. Ville f.eks. Alta If akseptert å etablere en hovedarena for Finnmark i Hammerfest eller Kautokeino? Svaret sier seg selv og det er er fullt ut sammenlignbart med at BUL ikke vil spille på Aronnes. Hadde politikerne og administrasjonen sagt at de ønsker å bidra med 5 mill ekstra til Alta IF i tillegg til de 15 % som vi har som "standard" sats ville BUL garantert støttet dette.

Se nå dette i sammenheng med at det flagges med å bygge en felles hovedarena og at alle lagene i Alta må bli enig om en lokalisering. Fellesarena til AIF, BUL, RIL, TIL ++. Når saken føres fram til kommunestyret har ingen andre lag en AIF vært med i denne prosessen og arenaen skal ligge på Aronnes. Det flagges med gulrøtter til alle idrettslagene, men når gulrøttene deles ut gies alt til ett lag.

Når du sier at enkelte i BUL sitt styre har skyggelapper må du jo mene at hele hovedstyret har skyggelapper siden det var et enstemmig vedtak i styret. BUL var tvunget til å si ifra om dette og det er ikke BUL som har diktert denne framgangsmåten.

Til slutt har du helt feil når du sier at det ikke var hovedarenaspørsmålet som skulle vedtaes. Det var NETTOPP dette som skulle vedtas. Formannskapet anmodet om en gruppe fra AIF, BUL og Finnmarkshallen utredet ny felles fotballstadion. Det som ble presentert kommunestyret var kun laget av AIF. Derfor måtte BUL si ifra.

JA, jeg ønsker ny stadion og håper at det blir bygget slik at vi slipper kamper i gjørma på Aronnes når Alta IF igjen spiller 1. divisjon i 2007

Rattle

Erfarent medlem
Nope, desverre. Har nok ingen involvering hverken i BUL, Alta IF eller andre idrettslag. Men jeg leser aviser og hørte tilfeldigvis kommunestyredebatten på Radio Alta på mandag. Begrunnelsen for å ikke bidra med 5 mill ekstra er manglende økonomi i Alta Kommune, ikke BUL sine uttalelser.

Bare irriterer meg over Karl Ivar sin surmuling. Skulle tru han va same. JEG KREVER!!!!

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Rattle skrev:
Hovedarenadebatten er nødt til å komme først. Det blir helt feil å bygge hovedarena først for deretter å se om lagene er enige i at dette er en hovedarena.
Uenig.

Rattle skrev:
Når du sier at enkelte i BUL sitt styre har skyggelapper må du jo mene at hele hovedstyret har skyggelapper siden det var et enstemmig vedtak i styret. BUL var tvunget til å si ifra om dette og det er ikke BUL som har diktert denne framgangsmåten.
Jeg skrev ikke styret, jeg skrev BUL-ledelsen.

Rattle skrev:
Til slutt har du helt feil når du sier at det ikke var hovedarenaspørsmålet som skulle vedtaes. Det var NETTOPP dette som skulle vedtas.
Du skjønner fortsatt ikke at jeg snakker på et ideelt grunnlag, altså jeg mener at det BURDE vært midlene som skulle vært prioritert, så kunne hovedarenaspørsmålet bli tatt etterpå. Dermed hadde temperaturen klubbene seg imellom blitt levelig også i fremtida.

Rattle

Erfarent medlem
RS skrev:
Du skjønner fortsatt ikke at jeg snakker på et ideelt grunnlag, altså jeg mener at det BURDE vært midlene som skulle vært prioritert, så kunne hovedarenaspørsmålet bli tatt etterpå. Dermed hadde temperaturen klubbene seg imellom blitt levelig også i fremtida.
Saken i kommunestyret var ikke på ideelt grunnlag, men en konkret sak om å støtte Alta IF med 15% + 5 mill til ny Hovedarena på Aronnes til alle Altas fotballlag inkludert BUL.

Skulle saken vært diskuttert på et ideelt grunnlag skulle det vært satt igang i sommer når stadiondebatten ble satt igang. Hadde dette gått gjennom i kommunestyret hadde løpet vært kjørt og ny "Hovedarena" ble bygget på Aronnes til glede for Alta IF og kun Alta IF.

Feilen i denne saken er i utgangspunktet gjort av Rådmannen som høyeste saksbehandler. Han har ikke gjort jobben sin og tvunget BUL i en situasjon hvor de måtte si ifra.

Per

Superfinn
Må bare si meg mest enig me Rattle. Det hele e et kommunalt økonomisk spørsmål, og den e som kjent ikke god.

GRB

Erfarent medlem
Rattle skrev:
Saken i kommunestyret var ikke på ideelt grunnlag, men en konkret sak om å støtte Alta IF med 15% + 5 mill til ny Hovedarena på Aronnes til alle Altas fotballlag inkludert BUL.

Skulle saken vært diskuttert på et ideelt grunnlag skulle det vært satt igang i sommer når stadiondebatten ble satt igang. Hadde dette gått gjennom i kommunestyret hadde løpet vært kjørt og ny "Hovedarena" ble bygget på Aronnes til glede for Alta IF og kun Alta IF.

Feilen i denne saken er i utgangspunktet gjort av Rådmannen som høyeste saksbehandler. Han har ikke gjort jobben sin og tvunget BUL i en situasjon hvor de måtte si ifra.
Ka har han gjort feil da??

Topp