• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Overskudd

Jens

Aktivt medlem
Leser idagens Altaposten at forballgruppa går med et overskudd på ca 300.000.
Lenger ned i artikkelen står skrevet at Altaturneringen ga 650.000!!! og er en annen bidragsyter til klubben.
Har fotballgruppa et samlet overskudd på 1 mill eller får ikke journalisten med seg hva som er hva? ....... eller må jeg gi Per rett i at breddeidretten subsidierer eliten ?

Per

Superfinn
Jens skrev:
Leser idagens Altaposten at forballgruppa går med et overskudd på ca 300.000.
Lenger ned i artikkelen står skrevet at Altaturneringen ga 650.000!!! og er en annen bidragsyter til klubben.
Har fotballgruppa et samlet overskudd på 1 mill eller får ikke journalisten med seg hva som er hva? ....... eller må jeg gi Per rett i at breddeidretten subsidierer eliten ?
Er imponert hvis det er 1 mill totalt. Men om det er 300 tusen med altaturneringen er jeg ikke overrasket.

KO

Erfarent medlem
Samlet overskudd er på ca 300 000,-.

Nå består jo fotballgruppa av mer enn Altaturneringa og 1.divisjonslaget, så det blir litt raskt å trekke konklusjonen at breddeidretten subsidierer eliten. Dessuten er Altaturneringen noe som involverer hele fotballgruppa når det gjelder det arrangementsmessige. Så får vi vente til året er omme før vi ser hva det totale resultatet blir på.

Per

Superfinn
KO skrev:
Samlet overskudd er på ca 300 000,-.

Nå består jo fotballgruppa av mer enn Altaturneringa og 1.divisjonslaget, så det blir litt raskt å trekke konklusjonen at breddeidretten subsidierer eliten. Dessuten er Altaturneringen noe som involverer hele fotballgruppa når det gjelder det arrangementsmessige. Så får vi vente til året er omme før vi ser hva det totale resultatet blir på.
Jo, ja. Men mange sponsorer av A-laget er nok med på å sponse Alta IF pga Altaturneringen, så indirekte sponser bredden også A-laget..:)

KO

Erfarent medlem
Sponsoravtaler for Altaturneringen og 1.div.laget er separate.

Nå er ikke jeg økonomiekspert, men er det ikke slik at et overskudd kommer i tillegg til et budsjettert overskudd?

KO

Erfarent medlem
Takk for den oppklaringen Rattle. :D

Men om man f.eks budsjetterer med 500 000,- mer i inntekter enn utgifter og resultatet er 800 000,-, da er vel overskuddet 300 000 i forhold til budsjettet? Er jeg helt på jordet her?

AIF har vel budsjettert med en god del større inntekter enn utgifter (pga tilbakebetaling av gammel gjeld), så dette resultatet kommer kanskje i tillegg til dette?

Rattle

Erfarent medlem
Da er overskuddet 300.000 bedre enn budsjettert, men på totalt 800.000,-

Gammel gjeld vil ikke gå ut over overskuddet da det er utgifter som er kommet tidligere år og belastet i de regnskapene, men hvis gjelden er stor må de reelle pengene som kommer av overskuddet brukes til å betale ned gammel gjeld.

Du kan si at overskuddet i år brukes nok i stor grad til å dekke underskuddene tidligere år.

Jens

Aktivt medlem
Budsjett er hva man tror eller "synser" hva som skal/vil skje økonomisk gjennom året. Du må heller ikke blande inn hverken ny eller gammel gjeld. Gjeld har ikke har noe med årlig drift og over/underskudd å gjøre.

Crocuta

Erfarent medlem
Det no bra at klubben sitt igjen med cash.... e jo den klubben med desidert høyest utgift på reisesia. Så lenge det går i pluss så e det bra!!!!

KO

Erfarent medlem
Takk for oppklaringen. Som sagt, jeg er ingen økonomisk ekspert. Spør banken min. :whistle:

300 000,- i overskudd er i alle fall en kraftig forbedring fra forrige sesong i 1.divisjon.

Per

Superfinn
Så har vi jo heller ikke invistert i T5PC den her gangen..:). 300 000 e bra etter at man i mange år brukte mer en man tjente.

KO, du kritiserte mine driftskunnskapa. Men en ting kan æ, og d e at man må har høyere inntekta enn utgifta for å overleve på langsikt, og d har heldigvis Alta IF forstått de 2 siste åran.

KO

Erfarent medlem
Ikke glem Lars Abrahamsen som står for den daglige drifta. Han har gjort en viktig og god jobb.

Topp