• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Samarbeidsavtale med TIL?

O

Okocha

Gjest
E en overgang fra Alta i.f til TIL for unge reginiussen en forutsetning for at det blir noe sammarbeid mellom klubbene?

Ser at det er mange klubber som er ute etter Tore, og avtalen med å selge han til TIL for å få han tilbake på lån ut sesongen høres ut som en bra avtale for oss... dersom vi får nok for han..

http://www.nordlys.no/sporten/til-magasinet/article1378218.ece

fakta i saken e vel uansett at tore spille ut sesongen i Alta og det trur æ e greit for de andre intereserte klubbene også. men ka godt kan vi få ut av en avtale med TIL? så lenge TIL sitt b-lag e i 3. div og tromsdalen e i 2. vil Alta være et godt alternativ for unge spillere i TIL systemet til å få matche seg noe Alta if vil ha godt av. Rune Johansen var et knall eksempel på en avtale samtlige hadde god nytte av. men ka kan vi forvente av en avtale med TIL og ka kan vi egentli tjene på en slik avtale? En ting e ka som skjer i år, men med det spennende laget Alta har pågang syns æ det e lurt å tenke langsiktig også før vi blir enige med "storebror" om en formell sammarbeidsavtale med TIL.

Personlig kan æ ikke komme på en eneste sammarbeidsavtale mellom to lag som har fungert og veldig ofte e det den største av de to lagan som trekk dæm fleste fordelan. rbk og glimt hadde vel om æ ikke huske veldi feil en avtale for nån år siden og spør nån glimt supportera om ka dæm syns om den..

Et anna eksempel e sammarbeidet mellom Odd og Pors, som vel e ganske like lag som TIL og Alta, da pors var i 2. div da avtalen ble undertegna. samtlige æ vet om som e interresert i Pors hate odd og rent sportslig har ikke pors tjent en dritt på å sammarbeide med en større klubb. også hær var den minste klubben(les Pors) innstilt på at en avtale ville innebære å risikere å miste de beste spilleran til den største klubben i nærheten(odd) men at man ville få igjen et sportslig utbytte av å kunne låne inn spillera. fasiten nu e: odd henta den beste spillern til pors gratis(thoresen) og odd sin beste yngste spiller gikk i fjor på lån til sandefjord... og møtte pors i serien..

"han(Finjord) legger ikke skjul på at spillere som Jonas Johansen og Ole Talberg er veldig interessante for den nyopprykkede 1. divisjonsklubben." personlig syns æ kanskje at espen minde(utlånt til raufoss i høstsesongen i fjor) også burde ha vært nevnt av Finjord

Med mindre æ ikke tar 100% feil ser æ for mæi(frykte æ) en avtale der vi slipp reginiussen billig til TIL i håp om å leie inn nån, som vi overhodet ikke vet om e interrestert i å gå til oss.. en liten bønn(næi æ e ikke relgiøs..) : gi faen i å inngå sammarbeid med TIL!!!! og selg til høystbydende!

Jan S

Erfarent medlem
Vi kan få mye ut av en slik avtale, ikke bare sportslig!!

En samarbeids avtale med TIL gjelder ikke bare spillere!! Men også ekspertise og treningskamper o.l. Vi har vell hatt både Ulseth og Høgmo på besøk det siste året?... Vi må huske at TIL består av mange ressurspersoner som kan lære både trener Finjord og likeså styret ett eller annet.. En treningskamp mot TIL på hjemmebane, gir jo noe inntekter til Alta IF.. At noen av unggutta til Alta får dra å trene med TIL en ukes tid av og til, gir dem både ny motivasjon og god erfaring om hva som trenges for å spille på det høyeste nivå her i Norge.. Men æ e enig i at Alta bør også få noe spillere tilbake, spillere som forsterker Alta som lag og ikke bare for at TIL skal overholde sin del av en eventuel avtale.

T

Trapattoni

Gjest
Vedr. samarbeidsavtaler

Hei folkens!

Som Glimt-supporter er jeg kanskje litt innhabil i forhold til det å kommentere en evt. samarbeidsavtale mellom TIL og Alta, men jeg uttaler meg egentlig mest på generelt grunnlag. Jeg fattet litt interesse her fordi jeg ser at det antydes at Glimt og RBK hadde en avtale en gang i tiden. Det stemmer, selv om avtalen aldri inneholdt noe om kjøp/leie av spillere. Avtalen gikk mer på utveksling av kompetanse etc. Det kan imidlertid aldri være tvil om at man fra RBK’s side inngikk denne avtalen for at de enklere skulle få tilgang til spillere fra Glimt. Jeg og de aller fleste av mine venner i gult var sterkt imot en slik avtale. Hvorfor i all verden skal vi ha en slik avtale med en konkurrent? Selv om RBK hele tiden har vært et langt bedre lag enn Glimt, så spiller man tross alt i samme liga og konkurrerer om de samme poengene. Slike avtaler mellom klubber i samme divisjon burde strengt tatt ikke vært tillatt. Jeg er glad det ikke eksisterer en slik avtale i dag.

Hvordan oppstår slike samarbeidsavtaler mellom klubber? Jo, det er nesten alltid den store klubbens ønske om tilgang til et eller flere talenter fra den lille klubben som er utgangspunktet. I begynnelsen høres det gjerne litt fint ut, og for Alta’s del ser jeg jo at TIL kan ha mye å tilby, både på kompetanse og kanskje noen erfarne spillere. Erfaringen fra andre avtaler viser vel at når den store klubben har fått sitt, dvs. ett talent eller tre, så faller interessen fort for å bidra mye overfor den lille klubben. Jeg sier ikke at det vil skje her, men det er all grunn til å være på vakt. Ikke fordi TIL på noen som helst måte er noen versting i klassen, men fordi de nå har sitt å stelle med på Alfheim. Kontakten med Alta vil etter hvert få et preg av pliktløp der man ser på avtalen som et ubehagelig haleheng. I Alta vil man etter hvert føle litt frustrasjon i forhold til manglende oppfølging fra TIL? Det må ikke bli slik, men erfaringen fra andre viser vel at faren er overhengende?

Alta begynner etter hvert å bli en by av betydning i Nord-Norge. Innbyggertallet nærmer seg 20.000. Hvorfor skal Alta inngå en avtale med en av de to pr. i dag største klubbene i Nord-Norge? Sier man ikke da på en måte at man er fornøyd med å være en nummer 3-klubb i Nord-Norge? Bør ikke Alta ha en visjon om å kunne fighte med TIL og Glimt om de beste spillerne? Skal Alta komme videre, så bør dere etter min mening ha som mål å bli den beste Nord-Norske klubben! Det høres muligens tøft ut, men noe må man ha å strekke seg etter. Treningsforholdene er blitt gode, studietilbudet i Alta er bra, og idrettskulturen er slik jeg oppfatter det, meget bra. I så måte håper jeg Alta unngår å definere seg selv som en slags farmerklubb til en av de to andre store klubbene i landsdelen. Ikke glem at en by som Molde har i overkant av 20.000 innbyggere. De har fått det til. Kan jo også nevne Sogndal….

Jeg ser for øvrig at Alta ikke er blide på Glimt’s fremgangsmåte i Reginiussen-saken. Glimt er vel ikke helt enig i fremstillingen av saken i Altaposten, men det er uansett beklagelig at Glimt ikke klarer å opptre mer ryddig i forhold til ledelsen i Alta i en slik sak. Spillereglene er klokkeklare, og det bør være enkelt å gjøre dette slik at alle oppfatter dette som riktig. Det er bare å beklage at Glimt her tilsynelatende ikke har gjort jobben sin godt nok.

Vil ellers få ønske alle Alta-supportere lykke til med sesongen som nærmer seg. Tror dere har et langt bedre grunnlag for å berge plassen denne gangen. Forhåpentligvis går det greit, slik at dere i årene fremover kan jobbe for å etablere dere på øvre halvdel av 1. divisjon, og dermed legge grunnlaget for et fremtidig Tippeliga-lag i Finnmark. Det er nemlig ikke umulig!

Jan S

Erfarent medlem
Først så vil æ takke vår Glimt-supporter for et engasjerende og interresant innlegg.

Det e klart at vi vet at lag som Molde og Sogndal har gjort omtrent gull av gråstein. Det er byer som er ca jevn stor med Alta men det har ikke satt noen stopper for den sportslige suksessen deres. Æ føler at visst alle sammen jobbet i samme retning, både Alta som by og kanskje til og med Finnmark som fylke, så ville sjangsene for at Finnmark fikk sitt første tippeligalag innenfor en ikke alt for lang tidsperspektiv være fullt mulig. (Men først skal vi etablere oss i 1.div ;-))

En annen ting som kan være en liten byrde for oss her langt opp i nord, er å få spillere som vil hit.. Skal vi forsøke oss på spillere med erfaring fra høyere divisjoner, så må de nesten være ifra området.. eller så må vi gå får "TIL's metode" Problemet e at Alta friste kanskje ikke så mye når du ser kor vi ligger geografisk sett.. Bare se på TIL også.. De har på mange måter samme problemer.. Det e ikke uten grunn at de har gjennom tiden hentet finnlendere, afrikanere, øst europeere osv.. Har lest en del på deres forum og de diskuterer også mye anngående det med å få spillere til byen, og årsaker til at de ikke får ønskede spillere..

Som Glimt supporter så har du jo også meninger, og æ synes at du formulerte dine meninger på en god og nøytral måte..

Anngående det med sammarbeid mellom klubber... Enig i mye av det du sier, men per dags dato så hadde det mest sannsynlig vært betryggende med en forsterkning eller to med tippeliga erfaring, en som kan gå inn på laget å forsterke det, både med sine ferdigheter og rutine. Men du har helt rett i det at etter en stund så ville kanskje TIL eller Glimt for alt vi vet, føle en slik avtale som "ubehagelig haleheng" som du sier..
Æ mene ikke at Alta skal være en farmer klubb, men at et samarbeid må jo kunne fungere selv om lagene ikke er i samme divisjon.. Vi må bare stikke fingrene i jorda å godta at vi per dags dato er Nord Norges tredje beste lag... enn så lenge :p , og da vil det bestandig være slik..
Reginiussen har vell ambisjoner om å spille på det høyeste mulig nivå, for den beste mulige klubben, som de fleste fotball spillere vil, og da e det jo ikke unaturlig at det blir Glimt eller TIL..

Men vi får håpe at ledelsen og styret til Alta ikke blir får betatt av "de store klubbenes" sjarmoffansiv i en del sammenhenger..

Vil også benytte sjansen til å ønske dere i Glimt lykke til med kommende sesong, og e sikker på at dere blir å kome sterkt tilbake etter en noe skuffende fjorårssesong..

Nei ingenting er umulig :D

P

puma

Gjest
Tenk det måtte en Bodø væring til for at Alta må få øyan opp. Ikke gift dokker med topp klubbenen. For ledere er det gunstig personlig å stå i lyset for mer kjente mennesker. Men for en klubb som skal etablere seg i nest øverste divisjon kan det være katastrofe. Tromsø IL kan slå seg på brøste å si at Morten Gamst Pedersen har slått igjennom, mens Lars Ivar e blitt en hit i år. Det er ingeting som gleder meg mer enn det Lars-Iver har klart, men Tromsø IL ville ikke skrive kontrakt med den samme spillerne for 1 år siden. Dette viser tolmodigheten til topp klubbene. I tillegg til de nevnte spillerne er det 3 unge spillere til som har stor landskamps erfaring på ungdomslag som Tromsø ikke har sjangsen på å satse på. Unge spillere dersom dem blir god nok i 1 divisjon vil dem kunne velge eliteserie lag, ikke gå for tidlig, det å bli satt på lager for å modnes er ikke å anbefale, kamptilbudet vil være 3 div.

O

Okocha

Gjest
Sv:

[sitat]Tenk det måtte en Bodø væring til for at Alta må få øyan opp.quote]

Ka faen..? har æ blidd bodø væring?????

P

puma

Gjest
Dersom du har evnene til å lese de andre sine kommentarere til ditt innlegg vil du oppdage at det er en Glimt supporter som stiller spøsmålet om Alta skal bli en farmer klubb for Tromsø IL, og min kommentar gikk ut på hannes vinkling om Alta.

T

Trapattoni

Gjest
Sv:

[sitat]Dersom du har evnene til å lese de andre sine kommentarere til ditt innlegg vil du oppdage at det er en Glimt supporter som stiller spøsmålet om Alta skal bli en farmer klubb for Tromsø IL, og min kommentar gikk ut på hannes vinkling om Alta.[/quote]

Nå skal jeg ikke blande meg så mye inn i dette, men det var nå vitterlig trådstarter som først satte et spørsmålstegn ved om hvorvidt det er lurt av Alta å inngå en samarbeidsavtale med TIL. Jeg bare fulgte opp en diskusjon jeg synes er viktig.

H

Hoff

Gjest
Skulle bare mangle

man forventer å få spillere gratis fra klubber i lokalområdet. Da bør man selv regne med å være gratisleverandør til klubb(er) over seg selv i seriesystemet. Gratis spillere fra altaområdet til Alta IF = gratis spillere fra Alta IF til de beste i nord-norge, altså B/G og TIL. Sånn bør det være. Alta IF har jo vært, og er pådriver for et slikt system.

KO

Erfarent medlem
Vel... Nå kjøper jo både TIL og Glimt spillere fra både innland og utland, altså har de penger til det. Da har de vel penger til å betale nord-norske klubber også? Alta IF`s situasjon er at de ikke har penger til å kjøpe spillere. Lokale klubber har jo også nytt godt av å få spillere fra Alta IF. De har ikke bare gått en vei som mange vil ha det til. Samarbeidet innad i Alta går stort sett bra, og det bør også kunne gjøre det i framtiden. Et samarbeid mot TIL\Glimt bør også fungere bra, forutsatt at begge parter får noe ut av det.

Tony Adams

Erfarent medlem
Hei alle sammen, etter en god jul med ribbe og god drikke.

Dette med samarbeidsavtaler uansett nivå, så har jeg aldri likt dette personlig. Alle ønsker seg mest mulig, og de samme vil gi minst mulig.
Vi har så mange eksempler på dette i kubber rundt omkring i Norges langstrakte land. Hva tror dere Alta if får igjen fra eks. TIL ved en avtale, ikke en dritt tror jeg. Og når det gjelder MO sin flaue opptreden, var jeg tidlig ute å sa at Hansi ikke burde gå til en slik bakgårdsklubb, de benyttet seg selvsagt av den regelen og ikke betale 1 krone for Hansi, men nå er han plutselig verdt massevis av tusenlapper. Benytt regelen og la han gå tilbake til HFK, for så og låne han ut gratis til Alta if, det er en mulighet som BØR gjøres. Og når det gjelder å bruke for mye ressurser med å samarbeide med TIL (les: hjelpe TIL), glem det og bruk heller ressursene hjemme i Finnmark.

Så håper jeg alle får et Godt og fredfullt Nyttår, og det blir det hvis dere alle er så snill som meg ::))

Topp