• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Sesongavslutninga - blir det kvalik, midt på eller nedrykk?

sameboe92

ambasadør i Modum
Ja, hvordan går det med oss! Jeg selv har troa på kvalikk da man ser på motstanden de siste kampene, slik tror jeg det går:

Sarpsborg 08-Alta Tror vi vinner
Alta-Skeid Skal være en sikker seier
Bryne-Alta Ihvertfall uavgjort!
Alta-Notodden Denne vinner vi!
Tromsdalen-Alta Blir jevnt, men tror vi vinner
Alta-Mjøndalen Sikker seier
Løv Ham-Alta Vinner også denne
Alta-Nybergsund Vinner!

Må presisere at Finnmarkshallen har blitt vårt fort! Vi vinner omtrent alt der, og vi er varierende på bortebane, men jeg mener vi ble ferdig med de vanskelige kampene i helga, da man ser på lagoppstillinga til en god del av lagene! Kommer vi på kvalikk har vi gjort en utrolig god jobb, men det blir et slit å rykke opp... isåfall håper jeg på at vi møter Haugesund først, så Bodø Glimt i en kvalikk finale, for da anser jeg at vi har sjanser om opprykk! Vi får se hvordan det går fremover, så lenge Dio,Braaten brødrene, Yaw og Mikko holder godt nivå så tror jeg vi holder oss unna nedrykk!

Hva er deres synspunkter!?

duracellkanin

Erfarent medlem
Hvis vi vinner de 5 du sier og 1 uavgjort, da har vi plutselig 48p :) + jaja...det kan holde til mye rart det, ikke nedrykk ihvertfall

sameboe92

ambasadør i Modum
Jeg er opptimistisk, har ihvertfall troa på alle hjemmekampene! Bortebane kan alt skje, men som jeg skrev så er vi ferdig med de beste lagene i bunn og grunn.

duracellkanin

Erfarent medlem
Sant det sameboe92, skal være enig i det....men, for å ikke undervurdere våre gutter, liker ikke det,- så kan vi godt ta 50-55p, alt er mulig i fotball, og guttene har vist at dem holder nivået og kan dette, og og montro hva f.eks Haukur kan finne på resten av sesongen? Han kan snart putte mange han også, altså fra topp til bunn liksom iform, da alle kamper lever sitt liv :) Men trua skal vi ha, den skal ingen ta fra oss....og får vi rundt 50p tilslutt, så burde det holde til 5.plass, men ikke sikkert det heller....kommer annpå hva lagene bak oss finner på. Alle lagene har jo vært rene jojoer iår på tabellen, fra topp spiller til 2.div. kvalitet....

sameboe92

ambasadør i Modum
Er nettop det, jeg spådde på forhånd av sesongen at dette var sesongen da det virkelig ble tett, og jeg tok jo rett! Så får se hvordan det går, litt synd om Notodden rykker ned, men da håper jeg vi greier å hente Kåven eller Granerud tilbake... Selv om de ikke vil det akkurat nå!

duracellkanin

Erfarent medlem
Sant det, men Notodden KAN ved et under klare seg enda, men dem får det steintøft, og Bryne er også på nedtur fortiden, man KAN snu,- men nå rømmer vel Monsen der ifra også hører jeg rykter om....

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Det er vel litt i overkant å tro at vi skal ta poeng i alle de 9 siste kampene, selv om kamp for kamp så har vi jo sjanse til det. Men vi har aldri før tatt poeng i mer enn 3 kamper på rad, så vi får først klare 4 før vi kan tro på 9.

Sarpsborg - Alta
Er nok en av de vanskeligste kampene vi har igjen - tabellmessig møter vi ikke bedre motstand, og 08 er i en veldig god form for tida. Her kan ALT skje - blir ikke overrasket av noe resultat. Historisk sett har vi et godt tak på Sarpsborg, og håper jo at det kan fortsette. Selv om man alltid håper på seier er ikke uavgjort dårlig her, så tipper U.

Alta - Skeid
Her bør det bli seier, så fremt man ikke tror det blir lett, og går i fella og undervurderer Skeid. Det er greit nok for oss supportere å tro det, men ikke for laget. Ingen kamper i Adecco er avgjort på forhånd, og hjemmesterke TUIL avga nylig poeng mot Skeid. Men tipper selvsagt seier.

Bryne - Alta
Her kan vi ha sjansen til å få poeng i fjerde kamp på rad så fremt de to foregående kampene gir poeng. Tror ikke Bryne på Jæren blir noen lett kamp, og kan fort gå på en smell her. Selvsagt kan Alta også vinne her, men ser ikke bort i fra tap.. Bryne er også det eneste laget som ennå ikke har tapt en hjemmekamp. Vi klarte riktignok å ødelegge Mjøndalen sin lignende statistikk, men lander likevel på en hjemmeseier.

Alta - Notodden
Har trodd lenge på at Notodden ville komme til å berge seg, men nå begynner det å se stygt ut. Satse på at det ikke ser bedre ut etter kampen i Alta, og tipper H.

TUIL - Alta
Ikke lett det her mot hjemmesterke Tromsdalen, men dette lokaloppgjøret skal vi ikke tape. Vi skal faktisk vinne det. B

Alta - Mjøndalen
Mjøndalen har overrasket positiv i år, har på følelsen at de kanskje har overprestert. Ny seier.

Løv Ham - Alta
Ekkel kamp. Vi dro til Bergen i fjor med alt å spille for, og endte opp med nok et stortap. Heldigvis fikk vi hjelp fra Nybergsund, og beholdt plassen. Løv Ham har et sinnsykt tak på Alta, men i år fikk vi brutt nullen, med en seier hjemme. Vi har fortsatt tilgode å ta poeng i Bergen, men etter mange forsøk på mer enn 3 kamper med poeng, klarer vi å bryte nok et par barrierer, med både poeng borte mot Løv Ham, og poeng i mer enn 3 kamper på rad. U

Alta - Nybergsund
Det her skal liksom bare bli seier, men alle kamper går ikke sånn man håper og tror. Årets siste kamp blir en nedtur, hvor Nybergsund setter alle kluter til for å berge plassen, og gjør det med en seier. B

Det gir 14 poeng på de siste 8 kampene, og 46 poeng totalt. Historisk sett har 46 poeng betydd en plassering mellom 5-8 siden 16 lags serien ble innført i 2001. Kun et av disse årene har 46 poeng holdt til 5. plass, men det kan jo fort gjøre det i år også hvis tabellen fortsetter og være like jevn.

Crocuta

Erfarent medlem
Så får se hvordan det går, litt synd om Notodden rykker ned, men da håper jeg vi greier å hente Kåven eller Granerud tilbake... Selv om de ikke vil det akkurat nå!

Kåven?!?! Vil vi ha han tilbake..?? han er jo kun her for å få vaska klærne sine for så å syte seg ut av klubben å dra sørover igjen :)

Kanskje litt utenfor tema for tråden, men det er interessant å lese mangelen på respekt Alta får denne sesongen fra media, motstandere, supportere og eksperter. Selv etter 22 kamper blir et tap for Alta sett på som verdens undergang og det absolutt verste man kan oppleve i adecco-ligaen.
Magnus Johansson slår til og med fast på bakgrunn av Altas resultater i år at nivået er elendig. Å gi Alta skryt for innsatsen ser ut til å være komplett umulig, det er nesten skremmende å se den mangel på respekt mange viser for Alta som klubb.

http://www.lokalsport.no/p/f?p=2002:31:1091919048874185::::P31_PK_BLOG_ID:43

Lagene som rykket opp fra Adeccoligaen i fjor ligger på 3., 6. og 9.plass i Tippeligaen i skrivende øyeblikk. Men i løpet av et år har altså nivået i Adeccoligaen forfalt fullstendig i følge Johansson og sikkert flere, og det konkluderes med bakgrunn i Altas resultater.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Han viser jo i klartekst hvor lite kunnskap han har om Altas nivå i år. La prestasjonene til Alta IF, over tid, vise at det ikke er det generelle nivået i divisjonen som har sunket.

Johan

Erfarent medlem
Morsom lesning det der gitt, man blir bare ennå mere stolt over det Alta har prestert når man leser slike sutre historier..

PN

Erfarent medlem
Personlig er jeg dritta lei av alle disse negative uttalelsene om Alta og deres såkalte "primitive" fotball, fra selvutnevnte fotballforståsegpåere. Det er #¤%& ikke mulig å få litt annerkjennelse engang, for de resultatene de har levert, og fortsatt leverer. Før var jeg usikker på om jeg ville (hvis muligheten var der) at de skulle rykke opp, men nå ønsker jeg at de rykker opp bare på pur fanskap!

Badsmiley

Erfarent medlem
..Men hva om han har rett? Hva om det er vi som sitter her og tar feil alle som en?
Vi må jo være de første til å innrømme at vi kan til tider se oss blinde på vårt eget lag :)

Hehe.. Jeg mener såklart ikke dette seriøst.. Men hva om han faktisk har rett? =o

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Selvsagt har han rett. Det er naturlig at når du tar bort de 3 beste lagene fra en divisjon, og utvider divisjonen over, så faller nivået på begge trinnene.

Adeccoligaen mistet Odd, Start, Sandefjord og fikk i retur Ham Kam, Mjøndalen og Tromsdalen. Da er det klart at nivået i utgangspunktet er lavere. Likevel prater Magnus Johansen svada, da dette har ingenting med Alta eller Haugesund å gjøre. At et lag som i øyeblikket ligger på fjerdeplass, taper borte mot et lag som i øyeblikket ligger på sjetteplass, kan ikke være spesielt overraskende. Selv i fjor, når Alta gjorde det alt annet enn godt, så tok de poeng hjemme et topplag (Sandefjord) som sannsynligvis var på et bedre nivå da, enn FKH er nå.

Finanskrisen må jo også ta litt av skylden for utvanninga av nivået, da klubbene må kutte i spillerstallene og lønningene for å gå rundt. Vi ser jo tydelig hvordan det eneste laget som kom ned fra tippeligaen har tatt nivået i adeccoligaen.

En annen ting, det gjør ingenting om undervurderingen av Alta fortsetter - det er jo en fin fordel for Alta hvis de tror det skal bli enkelt å ta poeng mot oss. Når sesongen er slutt, får vi den tabellen som er fortjent, uavhengig av nivået - om ikke andre lag takler at Alta har blitt bedre, så er det deres problem.

TUIL

Velkjent medlem
Fantastisk argumentasjon fra svensken. TUIL og Alta bruker og kjempe om nedrykk, derfor kan de ikke ha gode lag.
Haugesund har ikke vært i tippeligaen på 10 år. Derfor er det ett svakhetstegn hvis de rykker opp i år! Hønefoss har spilt adecco i 15 sesonger på rad. Da er det svakhetstegn hvis dem rykker opp.

Han nevner ingenting om at Alta har den beste spissen i Adecco de siste sesongene, at midtstopperparet deres har vært sykt bra (bortsett fra mot HamKam) og at Bjørkan har gitt laget en helt ny giv de ikke har hatt tidligere.

Nei, vi oppsummerer med at svensken stortsett har fått sparken i alle klubber han har vært i, ergo må han være en elendig trener!

Jan S

Erfarent medlem
Vi lar spilllerene vise hvem som er best.. Så får oss bedrevitere, journalister, trenere, forståsegpåere osv stå får piss praten..
Vi får se Magnus "svada" Johansen hvem som er hvor på tabellen når kampene er ferdig spilt!

sameboe92

ambasadør i Modum
Ser at Ham-Kam kan gå konk på Mandag, det vil si at alle poengene deres nullstilles, og at vi får seier for tapet vårt på Briskeby, aight? Ergo, vi vil få 35 poeng uansett :)

sameboe92

ambasadør i Modum
Kan forsåvidt også legge til at Lyn også er på vei ned i andre divisjon de også, det vil si at det kun blir to lag fra Adecco i tilleg til Ham-Kam som går ned, og de lagene blir vel da mest sannsynlig Skeid og Stavanger hvis disse lagene går konk.

Badsmiley

Erfarent medlem
Mere sannsynlig at vi mister 3 poeng dersom HamKam går adundas.
Alle kampene deres strykes nok. Bra for de som har tapt 2 ganger for Hamkam. Dårlig for de som har slått hamkam 2 ganger.

Crocuta

Erfarent medlem
vet ikke helt hvordan poeng tatt og tapt blir tatt hensyn til.. det mest "humane" vil vel være å stryke alle kampene som Kamma har vært innblandet i.....??? men har trua på at Kamma berges.. håper det også.

TUIL

Velkjent medlem
Tror nok HamKam blir berget. For deres del kommer dere ikke så ugunstig ut av det da dere får langt bedre målforskjell ut av det. Er jo ganske mange som har slått HamKam etterhvert denne sesongen, så poengmessig vil man ikke komme så fryktelig dårlig ut av det.

duracellkanin

Erfarent medlem
Etter det jeg har forstått hvis Kamma går konk, er det ikke automatikk at dem blir strøket fra serien,dem spille sesongen ut med andre spillere som juniorer bare Kamma fikser lisens til disse spillerne, så kan dem gjøre det slik,- men...hvis det ikke skjer, så blir Kamma strøket fra serien og kampene dem har spilt blir også strøket,- da mister de lagene som har vunnet mot Kamma iår de poengene,- men det sies ikke noe om de lagene som har tapt for Kamma, om dem får de poengene. Dette ifølge NFF sine utalelser.

http://fotball.h-a.no/forstediv/article150039.ece

Topp