• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Tidenes sesong etterfulgt av tidenes baksmell?

Aronnes78

Erfarent medlem
Nu blir det sinnsykt spennende å se hvem som blir og hvem som går.. Har en stygg følelse at laget kommer til å se ribba ut i Januar.

- Vegard Braathen er definitivt borte
- Yaw er definitivt ute.
- Ting tyder vel også på at Forn ikke kommer tilbake.
- Blir også overraska om Misje blir værende.
- Jay så også veldig klar ut til å reise hjem på søndag.

- Mikko har ikke tegna ny kontrakt enda, usikker på hvor stor sjanse det er for det.
- Dio har ikke tegna ny kontrakt, meget usikker på om han blir.
- Aziz skal prøvespille for TIL, blir overrasket om han er Altaspiller neste sesong.
- Aldin har spilt temmelig lite denne sesongen, blir ikke overrasket om han også blir borte.
- Brekke har signalisert mulig nedtrapping. Uten spilletid så er vel ikke det usannsynlig.
- Magnus har vært glimrende i høst og tviler ikke på at andre lag også har lagt merke til dette.

Er det da flere med spørsmålstegn?
Såvidt jeg vet har vi vel foreløpig heller ikke gjort avtaler med noen nye spillere.

Noen med bedre info enn meg selv?

sameboe92

ambasadør i Modum
Som de sa på radioen så drar Dio til Frankrike og ser etter klubb, men han blir antagelig i Alta fordi at utdanningskompensasjonen er for stor.

Har stor tro på at Aldin, Mikko, Brekke, Aziz og Magnus blir også :)

Aziz spiller kun treningskamp med Tromsø, ikke prøvespill :) Fire spillere fra Dalen deltar også på kampen :)

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Det er bare å ta bort Vegard Braaten i regnestykket på inneværende sesong og dernest se på tabellen... skal ikke male fanden på veggen, men betydelige forsterkninger må inn hvis 2. divisjon i 2011 skal unngås.

Johan

Erfarent medlem
Er brennsikker på at Berger og Co stabler på plass forsterkninger for uansett hvem som måtte forsvinne. det bør være lettere å finne spillere nå enn i fjor på samme tid pga finans viruset.
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg var tvilende på om bl.a Ante Zurac var mulig å erstatte for blakke Alta da han dro, alle vet jo at akkurat DET ordnet seg :)
Derfor bør det ikke være vanskelig å få spillere hit nå, spesielt etter den sterke 6.plassen i år

Johan

Erfarent medlem
Aziz spiller kun treningskamp med Tromsø, ikke prøvespill :) Fire spillere fra Dalen deltar også på kampen :)
Det står på Til's sine hjemmesider at flere spillere var på prøvespill i treningskampen mot Finnsnes. Idris spilte hele kampen.
Kampen endte forøvrig 13-0 til Tromsø.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Det er jo klart at hvis man spiller med 10 mann hele sesongen RS, så blir regnestykket vanskelig. Du kan ikke bare fjerne målene til en mann, og så oppdatere tabellen. Noen ville ha spilt i hans plass - ikke sikkert det en gang hadde vært en spiller som var i årets stall i det hele tatt. Som Johan sier - Ante Zurak var en god spiller for oss i fjor som kunne blitt vanskelig å erstatte. Men Thomas Braaten og Yaw Ihle Amankwah må sies å ha gjort en utmerket jobb i midtforsvaret, sammen med resten av forsvaret også selvfølgelig.

Tidligere år så var det nesten opplest og vedtatt at Alta måtte ha 2-3 mål for å kunne vinne fotballkamper, for mål slapp de alltid inn.

Alta doblet sin beste Adeccoligasesong i kamper uten baklengsmål i år, selv i 2. divisjon hvor det burde være enklere for Alta å holde nullen, så har det kun skjedd en gang - i 2004 da vi vant 21 av 26 kamper.

Kamper uten baklengs
2002 2. divisjon avd 4 - 5 kamper
2003 Adeccoligaen - 1 kamp
2004 2. divisjon avd 4 - 13 kamper
2005 Adeccoligaen - 4 kamper
2006 2. divisjon avd 4 - 6 kamper
2007 2. divisjon avd 4 - 3 kamper
2008 Adeccoligaen - 3 kamper
2009 Adeccoligaen - 8 kamper

Men det er klart - Vegard Braaten var en viktig brikke i årets lag - en av mange.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Det er jo klart at hvis man spiller med 10 mann hele sesongen RS, så blir regnestykket vanskelig.
Du skal nå kverulere uansett, Håvard. Det sier seg selv at noen andre har kommet inn i stedet for han, men hvem andre på Alta IF har vært i nærheten av målfangsten til Vegard de årene før han kom hit?

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Vel vi kan jo se litt kverulerende på bare det her året :)

Vegard har i år scoret 18 mål - det gir imponerende et mål per 144 minutt spilt. Nå er det jo vanskelig for andre spisser å være i nærheten da han er den som har spilt spiss hele tiden, mens andre som har prøvd seg foran med han (Norbye, Idris, Alassane og Softic i hovedsak) også har spilt mye i andre posisjoner.

Braaten har også tatt Alta sine straffer, og det hjelper han selvsagt en del - så hvis vi for synsingens skyld kan tenke seg at Alta hadde hatt en annen straffetaker som kanskje også hadde scoret på 5 av 6 straffer, så kan vi jo se på de målene som er scoret i spill. Da har Braaten 13 mål, noe som gir 199 minutter per mål.

Braaten er fortsatt i førersetet, men da ikke så lang foran nest beste:

Braaten 2593 min/13 mål = 199 mpm
Softic 603 min/3 mål = 201 mpm

De andre spillerne har spilt mye i andre posisjoner og er ikke i nærheten. Men uansett straffer eller ikke, så kommer ingen opp mot Alta's giftigste spiss....

Berger 25 min/1 mål = 25 mpm

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Håper virkelig ingen er så naiv at de tror det bare er å hente inn en erstatter til Vegard som på bestilling bøtter inn 15-20 mål på en sesong? Han holder Tippeliga-standard, og det var tidenes scoop for Alta IF å ha han her såpass lenge som han var. Når det er sagt så håper jeg virkelig at de får på plass et like slagkraftig mannskap også neste sesong, jeg tror imidlertid det kan bli vanskelig. MEN, vil svært gjerne ha meg motbevist når vi ser ett år lengre frem på kalenderen.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Vel vi kan jo se litt kverulerende på bare det her året :)

Vegard har i år scoret 18 mål - det gir imponerende et mål per 144 minutt spilt. Nå er det jo vanskelig for andre spisser å være i nærheten da han er den som har spilt spiss hele tiden, mens andre som har prøvd seg foran med han (Norbye, Idris, Alassane og Softic i hovedsak) også har spilt mye i andre posisjoner.

Braaten har også tatt Alta sine straffer, og det hjelper han selvsagt en del - så hvis vi for synsingens skyld kan tenke seg at Alta hadde hatt en annen straffetaker som kanskje også hadde scoret på 5 av 6 straffer, så kan vi jo se på de målene som er scoret i spill. Da har Braaten 13 mål, noe som gir 199 minutter per mål.

Braaten er fortsatt i førersetet, men da ikke så lang foran nest beste:

Braaten 2593 min/13 mål = 199 mpm
Softic 603 min/3 mål = 201 mpm

De andre spillerne har spilt mye i andre posisjoner og er ikke i nærheten. Men uansett straffer eller ikke, så kommer ingen opp mot Alta's giftigste spiss....

Berger 25 min/1 mål = 25 mpm
Statistikken din falt visst kun til din fordel når du plutselig fjernet en tredjedel av alle målene han scorte.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Du kan jo ikke stikke under en stol at det er en fordel å være den som tar straffene når måleffektiviteten måles?

Men kan jo ta tall for tidligere år da siden du spurte (og da skal jeg ikke fjerne straffemål)

2008
Vegard Braaten 2337 min / 13 mål = 179 mpm
Aldin Softic 1088 min / 5 mål = 218 mpm

2007
Vegard Braaten 825 min / 3 mål = 275 mpm
Thomas Andersen 1344 min / 11 mål = 122 mpm
Rune Berger 44 min / 1 mål = 44 mpm

Løsningen ser jo grei ut med denne statistikken - bare å få Berger til å ta et skikkelig comeback, og ikke av de her halvkamp comebackene i 2007 og 2009 :)

Når alt dette her er sagt så vil det selvsagt ikke bli enkelt å erstatte Vegard - men skulle bare understreke at det sikkert ville blitt noen mål også uten han.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Kan jo også legge til at Brekke hadde 16 mål på 2139 minutter i 2006 - men han tok jo også straffene.

2139 / 16 = 133 mpm

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Tallenes tale er jo klare - Thomas Andersens 11 mål i 2007 er meget bra, og jeg håper Vegards erstatter til neste år vil greie noe slikt og kanskje overgå dette tallet. Men alt underbygger det jeg sier, ingen er i nærheten av årets rekord. Måleffektiviteten er ikke så interessant i den store sammenhengen, det er det totale antallet som teller når regnskapet gjøres opp og poengene utdeles. Du understreker jo selv hvor feil det blir å regne "mpm" siden Rune Berger leder den statistikken.

Det vil jo sikkert bli noen mål også uten Vegard, skriver du - og noe annet vil jo vært en skandale.

Som sagt, jeg håper jeg tar feil om mine tanker og krysser fingrene for Sesongen 2010.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Hvordan skal du ellers sammenligne - du kan jo ikke uten videre sammenligne en spiller som har spilt 3-4 ganger mer, og si at den spilleren scorte mest - ergo så hvis ikke han spiller så kommer ingen i nærheten.

Det at Rune Berger topper er jo ikke et bevis for at man ikke kan bruke den måten å måle på - statistisk så blir det bare for lite data å basere en statistikk på.

Så kan man jo selvsagt spørre når har man nok data til å si at det er nok til å gi en god pekepinn? Uansett så kan vi jo se på statistikken at for Aldin og Vegard i Adeccoligaen de to siste sesongene er stabil. Man kan jo gjette på at Aldins effektivitet ville gått litt ned med å spille fast. Men man kan ikke spå hvor mye - og ikke er det sikkert at den ville gått ned heller. Men at Aldin eller den spilleren vi eventuelt ville hatt på topp i stedet for Vegard fort kunne hatt mellom 10-15 mål, er ikke å forvente for mye.

Så for de to siste årene hvis man summerer (inklusive straffemål) så er tallene:

Vegard Braaten - 4930 min / 31 mål = 159 mpm
Aldin Softic - 1691 min / 8 mål = 211 mpm

Så er det bare å håpe på at den spilleren som overtar målgjørerjobben til Vegard Braaten kan ligge på ikke alt for mye dårligere måleffektivitet. Hvis denne spilleren klarer å score et mål per 200 minutt eller bedre, så er det ganske brukbart.

Det er jo også en mulighet at flere spillere deler på å score målene. I år har jo Vegard vært ganske suveren i den protokollen.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Hele Alta har ropt ut om mangelen på en skikkelig toppscorer i mange år, og nå når vi endelig fikk Vegard som fylte rollen fullt ut så skal du gjømme det vekk i suspekt statistikk? Nei takk, Håvard.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Ka e suspekt?

Gjømmer vel ingenting bort i statistikk. Vegard har scort mange mål han. Skjønner ikke helt hva du mener. Er også enig i at han blir vanskelig å erstatte. Men også at andre kan klare å fylle hullet delvis. Bjørkan sa til og med at Aziz/Dio/Norbye/Softic kunne alle score 15 mål. Kan ikke si meg helt enig med han, men at ikke Alta skulle kunne score mål og vinne kamper uten Vegard Braaten sier jeg med uenig i. Det er ikke det samme som å si at han ikke har vært viktig, eller at han blir lett og erstatte.

Ingen har scoret så mange mål som han for Alta før (på dette nivået), og Alta har aldri hatt et så bra lag før. Nå forsvinner en god del, og det skal bli vanskelig å erstatte alle de som forsvinner, men spillerne er der ute - det gjelder bare å få tak i de rette, til den rette prisen. Og det blir alt annet en lett.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Så lenge du ikke kommer med "måleffektivitet" som argument, så er det helt greit for meg. Du sier jo selv at det blir et for lite grunnlag til å vurdere.

Det blir i høyeste grad suspekt når du kommer med Rune Berger som mestscorende, da faller statistikken i grus. Når du skriver at "statistisk så blir det bare for lite data å basere en statistikk på" samtidig som du bruker den samme statistikken som argument, ja da skyter du deg selv i foten.

Det er bare å se på historien til Alta IF, mangelen på en toppscorer har vært en akilleshæl av dimensjoner og vi har vært utrolig heldige som har hatt Vegard til "låns" ett par sesonger. Håpet videre får være at hver enkelt av de andre altaspillerne på scoringslista putter minst ett mål mer i 2010 enn de gjorde i år, samt at en eller flere gode erstattere for Vegard kommer inn. Da vil det fryktede vakuumet forhåpentligvis bli ikke-eksisterende.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Var jo da ikke seriøs når jeg foreslo Rune Berger som erstatter, så jeg skyter ikke meg selv i foten. For alle statistikker vil en større mengde data underbygge resultatene bedre. Rune Berger ble bare nevnt som morsom fakta all den tid han på under en omgang i år og i 2007 scorte 1 mål. Nå skal det jo sies at Rune Berger var en veldig effektiv spiss når han var aktiv også. I 2006 scorte han 7 mål på 810 minutter:

810 / 7 = 115 mpm

Så kanskje han er løsningen likevel? :p

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Ja, du får ringe han å spørre. Ta statistikkboka di med å argumentér for at han skal ta comeback.

RS

Admin
Medlem av ledelsen
Men for å la statistikken ligge for en gangs skyld (mens Håvard bearbeider Rune Berger), vi er jo alle enige i at det må jobbes frenetisk for å få på plass en dugelig erstatter til Vegard.

Johan

Erfarent medlem
Men for å la statistikken ligge for en gangs skyld (mens Håvard bearbeider Rune Berger), vi er jo alle enige i at det må jobbes frenetisk for å få på plass en dugelig erstatter til Vegard.

Joda, enig i det, å jobben er nok allerede i gang, håper bare resultatet av jobbingen blir en spiss med like god målteft som Braaten.
PK)

Mini

Erfarent medlem
http://www.finnmarkdagblad.no/sport/article4598474.ece?service=print
..kansje den lokale spilleren foruten om egne spillere som har de beste prestajonene å vise til tross sin høye alder..:2)

http://www.altomfotball.no/element....tId=7&seasonId=331&personId=222566&teamId=433
..han har bevist at han har målteft selvom laget ble desidert jumbo i 2 div. avd 4 med 8 poegn.
..kansje sin beste sesong noensinne selvom han vil trekke opp gjennomsnittsaldern betraktelig med sine 34 år..:2)

http://www.altomfotball.no/element....=goals&tournamentId=7&seasonId=331&teamId=433
..toppsscorer i BUL med 13 av 29 mål..dær laget kun hadde 1 seier og 5 uavgjorte..:2)

http://www.finnmarkdagblad.no/sport/article4598474.ece?service=print
..kansje den lokale spilleren foruten om egne spillere som har de beste prestajonene å vise til tross sin høye alder..:2)

http://www.altomfotball.no/element....tId=7&seasonId=331&personId=222566&teamId=433
..han har bevist at han har målteft selvom laget ble desidert jumbo i 2 div. avd 4 med 8 poegn.
..kansje sin beste sesong noensinne selvom han vil trekke opp gjennomsnittsaldern betraktelig med sine 34 år..:2)

http://www.altomfotball.no/element....=goals&tournamentId=7&seasonId=331&teamId=433
..toppsscorer i BUL med 13 av 29 mål..dær laget kun hadde 1 seier og 5 uavgjorte..:2)
Jeg er mest imponert over at Rune Stamnes står med to scorte mål på den statistikken uten å ha spilt et eneste sekund for BUL, det kaller jeg en effektiv spiss.:klapp:

Topp