• Forumet er stengt for nye innlegg, men du kan fortsatt gå inn på eldre årganger for å lese.

Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Tror ikke meninga var at han burde spille fordi han er betalt av ekstern innvestor, men at spilleren innehar kvaliteter som gjør at han burde kunne få mer enn 3 min + tillegg i sin første kamp. Det var jo poengtert at andre lag som henter inn forsterkninger ikke har nølt med å kaste de inn fra første mulighet, selv om de i et tilfelle ikke møtte laget før på flyplassen før kampen. Hvis derimot spilleren ikke er en forsterkning, da har de rett å slett hentet inn feil mann.

Har troa på at Haukur kan bli en god mann å ha, når han har spilt på både Island U19 og U21 - da har han som nevnt av andre vist kvalitet over en lengre tid.

Mini

Erfarent medlem
..hvis han skal være en forsterkning må han jo holde et høyere nivå enn de som allerede spiller dær..spørs d..trur nok heller han e på nivå med de andre og vil være en konkurent om plass i første elver i en tynn spillerstall
..at andre lag som Hønefoss sine 3 forsterkninger gikk rett inn på laget e vel mer sannsynlig da disse rutinerte spillerne har en rekke kamper i Tippeliga og e lettere å vite hva de står for da de kan sees i på norske arenaer..

Lennart Steffensen 32 år tidligere klubber VIF,Stabæk,Skeid,Notodden
Bjørn Dahl 31 år tidligere klubber Viking,Brann og har 1 A-lags landskamp
Andreas Tegstrøm 30 år tidligere klubber Sandefjord,Fredrikstad

Mini

Erfarent medlem
http://www.altaif.no/article.jsp?grp=fotball&id=1097
..for å ha sagt d me engang.. 34 poegn på 24 kamper e en meget sterk prestasjon og æ e virkelig stolt..:2)
..når d e sagt så mene æ at Åsmund får sin andre ripe i lakken av året, på hvordan laget starter mot Skeid..
de 3 mest sentrale offensive spilleran (Dio,Nordby,Magnus) får uvante roller fra start..
- Dio startet som spiss:
Han har prøvd sæ i den rollen noen ganger uten og lykkes,men derimot har han hatt sine beste kamper som venstre midtbane eller i venstre ving posisjon
-Nordby startet som høyre kant:
Han har gjennon sin karriere spilt mest høyre ving men da med en høyre indreløper som kunne spille han gjennom..har også fungert godt som høyre back dær han begynner å finne tilbake til samspillet med Magnus..fant sæ overhode ikke tilrette i høyre midtbaneposisjon..
-Magnus startet som venstre midtbanespiller:
Han var vel kansje den spilleren som takla omrokkeringene best,da han også nå e en av formspilleran på laget

..d som åsså forundret mæ var at etter Sarpsborgkampen dær høyre sia virkelig hadde knekt noen koda med godt samspill,så velge man å rokke ved d...disse unødvendige rokkeringene får komme på kontoen til manglende rutine som trener..;)

Johan

Erfarent medlem
noe matnyttig i det du sier men synes ikke det er en ripe i lakken at Bjørkan prøver noe nytt. skal han prøve noe nytt burde det vel være rette laget å prøve det mot, og ikke f.eks mot Hønefoss.

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Er vel også noe tynt grunnlag å si noe bestemt om. Greit at startoppstillingen var slik, men det gikk ikke lange tiden før det var rokkeringer. De spilte vel sånn omtrent de første 10 minuttene i den oppstillingen, og det var de beste 10 minuttene i første omgang.

Norbye takler nok greit å spille høyre midtbane også, så kan ikke si jeg er enig i den vurderingen. Norbye gjør det stortsett greit uansett hvor han spiller. En helt annen ting er samspillet med Magnus, og det er klart at man mister med å ha de på hver sin side. Men med bedre uttelling på sjansene i den her kampen, så hadde man kanskje heller kunne ført opp nok en oppstilling man takler å stille opp.

Jan S

Erfarent medlem
Er vel også noe tynt grunnlag å si noe bestemt om. Greit at startoppstillingen var slik, men det gikk ikke lange tiden før det var rokkeringer. De spilte vel sånn omtrent de første 10 minuttene i den oppstillingen, og det var de beste 10 minuttene i første omgang.

Norbye takler nok greit å spille høyre midtbane også, så kan ikke si jeg er enig i den vurderingen. Norbye gjør det stortsett greit uansett hvor han spiller. En helt annen ting er samspillet med Magnus, og det er klart at man mister med å ha de på hver sin side. Men med bedre uttelling på sjansene i den her kampen, så hadde man kanskje heller kunne ført opp nok en oppstilling man takler å stille opp.
Enig at det er bedre at man prøver nye ting i en slik kamp og ikke mot de antatt beste lagene. Når det er sagt så kunne det jo hende at Magnus hadde spilt bra på venstre side, og Martin på høyre.. Og vipps så hadde begge sidene fungert bra. Verd å prøve :) Dio er jo en dribler, og kan jo gjøre mye med ballen.. Koffer ikke skyve han frem som spiss, han gjorde jobben sin og scoret.. og det var mer en Vegard gjorde.. Verd å prøve :)
Aasmund gjorde jo kjapt noen grep under veis når han så ka som ikke fungerte helt.. MEN det var verd å prøve..

Håvard Th

Stabilisator
Medlem av ledelsen
Må ikke forstå meg sånn at det ikke kunne ha fungert - sånn det var så var det jo da det fungerte best i første omgang.

Mini

Erfarent medlem
http://www.altaif.no/article.jsp?grp=fotball&id=1131
..æ e både stolt og glad over de prestasjonan laget med Åsmund i spissen har fått til så langt i år..:klapp::klapp:
..ikke til noen forkleinelse av tidligere Alta IF trenere,men Åsmund har klart å skape en entusiasme og ståltro på egne spillera som vi tidligere ikke har opplevd.Han har brutt mange barrierer med å skape en holdningsendring blandt media og folk flest ved å bruke enhver anledning til å fortelle noe så enkelt at Alta faktisk har mye bedre fotballspillere enn vi alle trur..enkelt men genialt..
..for hva har vi tidligere blitt fortalt..jo.."vi e ikke gode nok for 1. div."..
"mangler spillera med tippeligaerfaring".."sentrallinja e for svak" osv...men Åsmund gjør d stikk motsatte..skryter hemningsløst av spilleran med d resultat at laget nå kjemper om den siste kvalikplassen..
Laget viste også mot Glimt og Molde at dem kan prestere godt i slike kamper på sitt beste og derfra til å spille i Tippeligaen e veien ikke så lang som vi trur..:2)

duracellkanin

Erfarent medlem
Aasmund bruker det man kaller for omvendt psykologi, han fokuserer på det guttene kan og det nivået dem kan være på når dem er på sitt beste, og så fokuserer han på det laget klan gjøre noe med, han sår ikke tvil og han sår ikke negative følelser hos guttene, men kun positive, det er da prestasjonene kommer og selvtilliten kommer for fult, dette laget kan lede opp i tippeligaen og klarer også få dem til å bli der, men det er det kun Aasmund som klarer, nettopp p.g.a sin måte å jobbe på, og at han er god "psykolog" i tillegg. Jeg vet, har mine kontakter i Glimt og i den Gulehorde, dem savner Aasmund veldig mye,- nettopp på det at han flink til å få gutttene til å prestere og han er flink i måten han trener og behandler spillerne. Jeg personlig at han kommer til å komme veldig langt som trener, og at vi kommer til å slite med å få beholde han etter neste sesong, men da bør AIF være frampå og ikke nøle med å få eksterne lønnsutbetalere for å lønne Aasmund.
Jeg er, og sikkert mange med meg, er skikkelig stolte av hva Aasmund har fått til her i Alta med små ressurser, har aldri hørt såååå mange prate om AIF på butikken, kafeen og andre steder jeg har vært, og dem er stolt av guttene etter hva dem har fått til iår, tatt mange steg i rettning tippeligaen. Det skulle ikke forundre meg om det kaprer siste kvallikplassen iår, det ville vært gullverdt for økonomien i klubben, for spillerne og ikke minst for stoltheta til Aasmund, jeg tror nemlig at han tar et tap på banen veldig personlig tungt og kanskje føler at han som trener har feilet i kampene dem har tapt og evt. taper. Så Aasmund vil bli gullverdt for både byen i seg selv og for klubben i årene som kommer,- han bør vi beholde sålenge som mulig.

Topp